MeetUp071 (Regio Leiden) en meer....
Zo, Lab C zit erop! Ben ik klaar? Nee, ik ben eigenlijk pas net begonnen. Het LOF is een mooie start geweest om een idee te krijgen van mijn eigen mogelijkheden en de mogelijkheden in het onderwijs in Nederland. En nu begint het dus eigenlijk pas echt. Mijn uren heb ik nog lang niet allemaal verbruikt. Dan komt omdat de aanvraag pas was goedgekeurd toen de formatie al rond was. Ik heb er voor gekozen om de aanvraag over 2 jaar uit te spreiden, omdat ik ook net voor het eerst in de bovenbouw sta en net een baanuitbreiding had gekregen. Daar bovenop kwam dus de LOF, dat was iets teveel van het goede. Wat heb ik al wel gedaan? Ik heb me eerst verdiept in het computerprogramma dat ik wilde gaan gebruiken, Desmos.com. Daar staat al heel veel lesmateriaal online, maar in het Engels. Gelukkig is het erg gebruiksvriendelijk, dus het is zelfs mij gelukt eigen lessen te ontwerpen. De eerste lessen heb ik al gedraaid, in mijn eigen klassen en bij collega’s. De reacties waren erg positief, zowel van de collega’s als van de leerlingen. Leerlingen vinden het allereerst leuk om op een andere manier aan het werk te zijn. Maar ik werd ook aangesproken door een ouder die aangaf dat haar zoon enthousiast thuis was gekomen en had verteld dat hij nu veel beter begreep wat ze aan het doen waren. Een leuke opsteker! De korte enquête aan het einde van de les gaf ook positieve geluiden. En collega’s en leerlingen vragen aan me wanneer ik weer zo’n soort les voor ze heb. Voor de zwakkere leerling was er extra uitleg en de sterkere kon er vlotter doorheen en kreeg verderop pittigere opdrachten. En dat was een van mijn doelen, uitdagend materiaal ontwerpen. Wat ga ik nog doen? Ik ben nu bezig om weer een les te maken voor de derde klas. Maar er zijn ook al plannen voor minstens 3 lessen in klas 2 volgend jaar. Sterker nog, we gaan het programma in de tweede klas flink omgooien om meer van dit soort initiatieven uit te kunnen voeren. Die lessen ga ik dan natuurlijk uitproberen en ook bij mijn collega’s meedraaien. Op basis van de feedback van leerlingen en collega’s kan ik de lessen dan weer aanpassen. Daarnaast wil ik proberen of ik een workshop kan verzorgen op de Nederlands Wiskundedagen, of op de jaarvergadering van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren. En uiteindelijk ga ik de lessen natuurlijk ook delen op Social Media, o.a. via Leraar Wiskunde op Facebook. En daarnaast ben ik met een groepje enthousiaste collega’s bezig om een MeetUp071 (Regio Leiden) op te zetten. Het eerste evenement staat gepland op donderdag 15 juni om 19.30 uur met als thema: “de leerling eigenaar van zijn eigen leerproces”. Wil je er bij zijn of meer informatie? Zie http://meetup071.wordpress.com. We zijn ook te vinden op Facebook (MeetUp071) en Twitter (@MeetUp071). De kracht van zulke bijeenkomsten ligt bij de deelnemers, dus delen onder je collega’s en kennissen wordt gewaardeerd. ;None;None