Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Meetkunde exploreren en ontdekken vanaf de brugklas

Laatst bijgewerkt op:

[caption id="attachment_8854" align="alignnone" width="370"]

Hoe zit met de inhoud van een piramide t.o.v. die van een kubus?[/caption] Een van de doelen van het onderwijs van de toekomst is leerlingen opleiden tot goede probleemoplossers, wiskunde is zeer geschikt om deze vaardigheid te ontwikkelen. In deze 17 jaar dat ik voor de klas sta zijn in de dagelijkse praktijk te weinig stappen in de goede richting gezet. Wiskunde wordt door velen nog steeds gezien als een vak dat niet door iedereen begrepen kan worden. Veel leerlingen ervaren wiskunde als saai, te moeilijk en voor een groot deel nutteloos in het dagelijks leven. Ik ben Haydee Ceballos, van afkomst Argentijnse, eerstegraads wiskunde docente in Almere. Ik heb gekozen om de meetkunde, het meest beeldende maar ook voor velen het lastigste onderdeel anders aan te bieden. Ik wil een leerlijn ontwikkelen voor de onderbouw waarin de leerlingen: meetkundige begrippen exploreren; kennis structureren; werken aan complexe problemen; vooruit- en terug leren denken, samenwerkend leren; reflecteren op het oplossingsproces en hulp op maat krijgen. ICT is een belangrijk component. Er zal worden gewerkt met GeoGebra en online mindmapping. Concreet materiaal speelt ook een rol, zeker als het gaat om het exploreren van meetkundige figuren en hun eigenschappen. Om van dit plan een succes te maken heb ik hulp van experts nodig, die heb ik gevonden in de lerarenopleiding van de TU Delft. Ik werk samen met een hoogleraar en een vakdidacticus die gepromoveerd is in de meetkunde. En ik heb jullie nodig, kritische collega’s, die outside-the-box denken en die net als ik de uitdaging aangaan om beter onderwijs te maken.;None;None