Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Meester-gezel of rebel?

Laatst bijgewerkt op:

;Zelf ben ik beeldend kunstenaar en geef ik tevens les aan de opleiding 'Bloem, Groen & Styling bij Helicon MBO Den Bosch. Ik heb ontdekt dat mijn studenten echt intrinsiek gemotiveerd zijn geraakt, doordat ik zelf een aantal weken in mijn vrije tijd een dagdeel per week binnen de school aan het experimenteren ben gegaan. Het creëert nieuwsgierigheid bij de student en zet aan tot zelf denken en uitproberen, waarbij de overdracht van kennis op een natuurlijke wijze plaatsvindt. Wanneer er een atelier/werkplaats gerealiseerd wordt waar 'de meester' zelf aan het werk gaat en de studenten als het ware te 'gast' zijn in deze ruimte, ontstaat er een reële werksituatie binnen school. De docent kan samen met de student een individuele zoektocht aangaan en beter inspelen op de behoefte van de student. Hierdoor ontstaat er dus een win-win situatie; de docent blijft werken aan zijn vakexpertise terwijl de student de fijne kneepjes van het vak leert.;Idealiter is er een ruimte gecreëerd die voldoet aan de eisen van een multifunctioneel werkatelier, waar (kunst)docent en student samen werken aan hun eigen projecten. 'De docent' is 'de eigenaar' van de werkruimte, waarbij de indeling functioneel, maar met name ter inspiratie dient voor beide. Waar ruimte op de meeste scholen inmiddels een gebrek is, wordt hierbij niet gekeken naar hoeveel vierkante meter staat voor het aantal studenten, maar naar wat nodig is om een goed leer- werkklimaat te realiseren. Het doel hiervan is met name om de student als het ware te confronteren met het onbekende en ze op deze manier uit te dagen tot leren. Belangrijk is dat het spelenderwijs gaat en dat experiment hierbij voorop staat.