Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Maakonderwijs als methodiek voor natuurkunde-plus

Laatst bijgewerkt op:

In dit project wordt maakonderwijs geïntroduceerd om de doelstellingen van het vernieuwde bovenbouwcurriculum van het vak natuurkunde in het VO (beter) te gaan halen.  Niet alleen wordt het onderwijs geïntroduceerd maar de effecten ervan worden beschreven en verwerkt in theorievorming. Dit leidt tot aanbevelingen over wat goed maakonderwijs inhoudt.;In dit project wordt maakonderwijs geïntroduceerd om de doelstellingen van het vernieuwde bovenbouwcurriculum van het vak natuurkunde in het VO (beter) te gaan halen. Niet alleen wordt het onderwijs geïntroduceerd maar de effecten ervan worden beschreven en verwerkt in theorievorming. Dit leidt tot aanbevelingen over wat goed maakonderwijs inhoudt.;Een van de doelstellingen van die vernieuwing was het wijzigen van de “sommetjes-cultuur” in een waarin ook andere vaardigheden een plaats zouden krijgen. De theorie van de meervoudige intelligentie wordt in dit verband vaak genoemd. Hieronder vallen o.a. de lichamelijk-kinesthetische en de visueel-ruimtelijke intelligentie. Het idee van het ontwikkelen van 21st- century skills en wat Wilhelm van Humboldt “bildung” (de derde dimensie van onderwijs) noemt, sluiten hierbij aan. Maakonderwijs is een van de middelen die doelstellingen te halen; (zie b.v. www.makered.nl, www.fabklas.nl en www.makerschool.nl). Via docentennetwerken zoals de PLG Make&Design van de TUD en de Hogeschool Rotterdam wordt kennis opgebouwd en uitgewisseld. Veel van die kennis is opgedaan in de praktijk en intuïtief. Om het maakonderwijs een stap verder te brengen is het noodzakelijk die kennis nader te onderzoeken: typering maakonderwijs, hoe gaan scholen ermee om, waar zitten overeenkomsten en verschillen, wat voegt het toe aan de kennis& vaardigheden van leerlingen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in zeer nauwe samenwerking met de Hogeschool Rotterdam (Peter Troxler, lector “Revolutie in de maakindustrie”) en de TUD (Martin Bruggink, hoofd van het bètasteunpunt).