Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Maak het (je) eigen

Laatst bijgewerkt op:

IntroductieMijn naam is André Olivier en dit is mijn eerste blog over Maak het (je) eigen. Maak het (je) eigen is een initiatief waarmee ik vorig jaar gestart ben, maar waar ik eigenlijk al 20 jaar mee bezig ben. InleidingIk begon 20 jaar geleden als docent natuur- scheikunde aan de RSG in Enkhuizen. Toevallig moesten we dat jaar met de sectie een nieuwe methode aanschaffen voor de onderbouwklassen en ook ik werd meegenomen in het beoordelingsproces. We kwamen er maar moeizaam uit met elkaar. Niet dat we het niet eens waren, integendeel. We kwamen al snel tot de conclusie dat er eigenlijk geen goede methode voor ons tussen lag. Te duur, te rommelig of inhoudelijk onvoldoende. Ik opperde om een eigen methode te schrijven, maar dat idee werd weggehoond door mijn sectiegenoten; "Veel te veel werk!", "Nooit aan beginnen". Het 'probleem'Toen ik iets meer ervaring had en veel methoden door mijn handen had gehad begreep ik dat het voor een uitgever onmogelijk is om een methode te ontwikkelen die naadloos aansluit bij de wensen van een school. Iedere school is immers anders georganiseerd en heeft andere wensen. De methode laat zich echter niet zomaar aanpassen aan jouw wensen. Daarbij komt dat een uitgever het 'verdienmodel' in de gaten moet houden en geen investering zal doen als hij niet zeker weet dat deze terug te verdienen is. Dit zorgt ervoor dat nieuwe ontwikkelingen maar heel langzaam in de methoden doordringen en alle content achter slot en grendel te vinden is. De 'oplossing'Het doel van dit initiatief is om een volwaardige NaSk-methode te schrijven voor de onderbouw havo en vwo en de bestanden te delen met andere scholen. De geleverde methode is in theorie, net als de traditionele methodes, direct inzetbaar, maar dit is niet de bedoeling. Aan deelnemende scholen wordt gevraagd om de methode aan te passen naar hun wensen. De methode is dus veel meer een bronbestand en is op het moment van aanleveren dus niet 'af'. De scholen die dit gaan gebruiken krijgen het recht, nee de plicht, om wijzigingen aan te brengen zodat de methode aansluit bij de wensen van de school en sectie. Wijzigingen moeten worden gedeeld zodat de methode zich blijft ontwikkelen. Tot slotDe titel is op twee manieren uit te leggen:

  • De leerlingen maken zich de stof eigen
  • De docenten passen de methode zo aan dat het hun eigen methode wordt.

"Veel te veel werk!", "Nooit aan beginnen!"; Voor het eerste ben ik niet bang en voor het tweede is het te laat!;None;None