Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

LOF leraar-onderzoeker Christien Overdiep: ‘verbinding is het kernwoord’

Laatst bijgewerkt op:

LOF is van, voor en door leraren. Een van de teams van LOF is de LOF onderzoeksgroep. Zes leraren uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het mbo onderzoeken de resultaten en effecten van LOF. Christien Overdiep is bij de ingang van schooljaar 2019/2020 gestart als leraar-onderzoeker. In deze blog stelt zij zich voor. Mijn naam is Christien en sinds de zomer ben ik voor één dag in de week leraar-onderzoeker voor LOF. Dit betekent dat ik op vrijdag werkzaam ben voor de onderzoeksgroep. Op de andere dagen geef ik les geef aan mijn groep 8. Deze twee banen zijn voor mij een perfectie combinatie. Op mijn school probeer ik probeer mijn leerlingen namelijk elke dag duidelijk te maken dat zij al die sommen en opgaven niet voor mij ‘moeten’ maken, maar voor henzelf. Zij zijn immers zelf (mede)verantwoordelijk voor hun ontwikkeling en toekomst. Ditzelfde geldt natuurlijk voor leraren. Ook wij zijn verantwoordelijk voor onze eigen ontwikkeling en toekomst. Ik vind het dan ook een vanzelfsprekendheid om zelf in beweging te blijven, om op zoek te gaan naar verbetering en verbinding. Wat mij betreft is verbinding hierbij het kernwoord. Door als leraar-onderzoeker voor LOF te werken probeer ik de onderzoekswereld en de het onderwijs met elkaar te verbinden.

Wij zijn verantwoordelijk voor onze eigen ontwikkeling en toekomst

De afgelopen twee jaar heb ik hier ook al mee kunnen ‘oefenen’ tijdens het volgen van de master Professioneel Meesterschap aan de Hogeschool van Amsterdam. Voor deze master heb ik op mijn eigen school ruim een jaar lang praktijkonderzoek gedaan naar onderzoeksvaardigheden van leraren. Hiervoor heb ik met collega’s gesproken over het belang van onderzoeksvaardigheden en hebben we in een professionele leergemeenschap gewerkt aan het ontwikkelen van onze eigen onderzoeksvaardigheden. Ik vond het erg inspirerend om te merken hoe enthousiast mijn collega’s hiermee aan de slag gingen en hoe we samen een start hebben kunnen maken om een onderzoekende cultuur op onze school neer te zetten. Tijdens mijn master aan de HvA heb ik ook ervaren hoeveel wij als leraren van elkaar kunnen leren. Mijn medestudenten werkten namelijk op allerlei verschillende scholen (van de onderbouw in het PO, tot aan het VO, MBO en HBO) en we liepen regelmatig tegen dezelfde vragen en problemen op. Op dat soort momenten viel het mij echt op hoe weinig verbinding er is tussen leraren uit de verschillende sectoren. Ik vind het daarom ook heel fijn dat de onderzoeksgroep van LOF leraren uit zowel het PO als het VO bestaat. We brengen allemaal andere ervaringen en kwaliteiten mee en zijn daarom een aanvulling op elkaar. Als lid van de onderzoeksgroep heb ik me dan ook voorgenomen om constant die verbinding tussen onderzoek en de praktijk en tussen de verschillende sectoren van het onderwijs in gedachte te hebben. Dit betekent dat ons onderzoek over leraren moet gaan en relevant voor hen moet zijn. Het helpt dan ook heel erg dat het onderzoek door leraren wordt uitgevoerd. Wij kunnen dan immers zelf zorg dragen voor die verbinding.;None;None