LOF doet de leraar goed
Laatst bijgewerkt op:
In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is een onderzoek uitgevoerd naar de waarde van LOF. Met een positieve uitkomst als gevolg: LOF doet de leraar goed! LOF-leraren zijn tevreden tot zeer tevreden over de ondersteuning die wordt geboden door LOF. Op grote schaal geven LOF-leraren aan dat zij zich zonder een LOF-subsidie minder hadden ontwikkeld. Een groot deel denkt ook dat ze een kleiner netwerk zouden hebben opgebouwd of dat hun project niet van de grond zou zijn gekomen. Het succes van LOF wordt volgens betrokkenen verklaard door de volgende factoren:
- Vrijroosteren: door de financiële ondersteuning worden leraren vrij geroosterd, waardoor er ruimte ontstaat om aan innovatieve ideeën te werken zonder dat de uitvoering ervan wordt verdrongen door dagelijkse werkzaamheden.
- Ontwikkelruimte: leraren ontdekken wat werkt en wat niet werkt. Kunnen tussentijds bijsturen, waardoor er een resultaat ontstaat dat past bij de school en van meerwaarde is.
- Verantwoordelijkheid: LOF-leraren zijn de kartrekkers van hun idee, maar hebben collega-leraren en hun leidinggevenden binnen de school nodig om het tot uitvoering te brengen. De LOF-leraren zijn verantwoordelijk voor het betrekken van anderen, zodat de vernieuwing geborgd is en niet afhankelijk wordt van een individuele leraar.
- (verplichte) Betrokkenheid van leidinggevenden: LOF-leraren zijn de kartrekkers van het initiatief, maar hebben collega-leraren en hun leidinggevenden binnen de school nodig om het tot uitvoering te brengen. Door de huidige opzet van het LOF zijn zij als school verantwoordelijk voor het betrekken van anderen, waardoor de vernieuwing geborgd is en niet afhankelijk is van een individuele leraar.
Al met al een bevestiging van de waarde van LOF. Benieuwd naar de rest van de resultaten? Bekijk het volledige onderzoek.;None;None