Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

LOB op z'n Kop

Laatst bijgewerkt op:

;Bij LOB op z'n Kop begint de loopbaanorientatie (LOB) van leerlingen bij de 'werelden' waar zij later in terecht komen. De wereld van technologie, van maatschappijwetenschappen of van banken. Bij die zoektocht worden ook ouders, vakdocenten en medeleerlingen ingezet. Van daaruit wordt gezocht naar een passende opleiding. ;Het doel is het opzetten van een structuur die begint bij de ‘werelden’ en eindigt bij een passende vervolgopleiding. Daarbij spelen ouders,  vakdocenten en medeleerlingen een rol. Ouders laten zien wat het bedrijf waar ze werken doet, vakdocenten kennen die wereld, en leerlingen met vergelijkbare interesses kunnen elkaar helpen.In het eerste deel worden de capaciteiten en interesses van leerlingen in kaart gebracht worden. Die worden gekoppeld aan een van de twaalf ‘werelden’ (zie ook www.studiekeuze123.nl). In het tweede deel geven ouders presentaties over het bedrijf waar ze werken. Leerlingen krijgen daarmee een beeld van het werk en de banen in die werelden. In het derde deel van LOB op z’n Kop worden teams gevormd van leerlingen met vergelijkbare belangstelling. Elk team wordt begeleid door een vakdocent die die wereld kent. Er worden afspraken gemaakt over het bezoeken van open dagen en bedrijven (van de ouders). Leerlingen delen hun ervaringen en geven een presentatie over een bedrijf of een vervolgopleiding. Het lesmateriaal geeft een overzicht van alle aspecten van een ‘wereld’ (vervolgopleidingen, beroepsmogelijkheden en bedrijven) en zal ontwikkeld worden door zes tot twaalf (vak)docenten, in samenwerking met de decaan en ouders die in de betreffende wereld werkzaam zijn.