Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

LOB integratie

Laatst bijgewerkt op:

;Als LOB - én ICT coördinator ben ik steeds op zoek om ons onderwijs te verbeteren met innovatieve ideeën. Met het aanbieden van de LOB competenties probeer ik steeds weer vernieuwend te zijn, en de passie van de leerling te vinden. LOB moet als een rode draad door alle vakgebieden heen gaan lopen. Het is nu een losstaand "vak"en leerlingen zien vaak de verbanden niet tussen datgene wat aangeboden wordt tijdens de LOB les en de praktijk. LOB moet een vanzelfsprekendheid worden en door alle (onderwijs) activiteiten heen gaan lopen. Ik merk aan onze niveau 2 MBO leerlingen dat LOB nog teveel voelt als een losstaand geheel. De verbanden tussen de lob lessen en de dagelijkse (beroeps) praktijk is niet altijd even helder voor de leerling. Daarom wil ik graag de verbinding laten voelen tussen LOB en de loopbaan van de leerlingen. Het hele onderwijs moet één geheel zijn en verbanden met elkaar hebben. Zo moet het voor de leerling ook voelen. Ik wil LOB laten terugkomen in alle vakken, in ons gehele onderwijs zodat dit voor de leerlingen écht van betekenis wordt. Daarnaast zal LOB voor collega docenten meer gaan leven omdat men er zelf onderdeel van uitmaakt. Men is actief betrokken bij LOB en ook mijn collega docenten krijgen op deze manier LOB in hun haarvaten, zodat ze de LOB competenties nog beter kunnen stimuleren bij de leerlingen. ;Mijn initiatief is om alle leerdoelen die bij LOB geformuleerd worden te koppelen aan activiteiten en onderwijsprogramma’s van de vakgebieden. Hierbij komt dan een inspanningsverplichting die gekoppeld is aan de vakrichting én LOB competenties.