Literatuur als vernieuwend, vormend vak
;
Het onderdeel ‘Literatuur’ wordt uit de talen gehaald en aangeboden als apart nieuw vakoverstijgend vak met een duidelijk eigen gezicht, aangevuld met elementen uit de disciplines filosofie, (kunst)geschiedenis en ckv.
;Doel is een vak te ontwikkelen dat prikkelend en vernieuwend is, zodat leerlingen niet alleen leren over literatuur, maar doen aan persoonlijkheids- en smaakontwikkeling. Het nieuwe, overkoepelende vak kan verbanden aanbrengen en ook dieper gaan. Doel daarvan is een grotere toewijding bij de leerling en meer inhoud door samenvoeging van de literaire taalgebieden. Leerlingen mogen boeken in vertaling lezen, dus ook boeken die oorspronkelijk in exotischer talen geschreven zijn dan Nederlands, Engels, Frans en Duits. Dat is een verrijking en past beter bij het wereldburgerschap van tegenwoordig. Een groep van vier docenten zal een leerlijn ontwikkelen voor de bovenbouw, zodat het tegelijk met een op handen zijnde herziening van onze onderwijslogistiek geïmplementeerd kan worden. Delen van de ontwikkelde opdrachten zullen komend schooljaar als pilot kunnen worden ingezet. Voorts zal de groep onderzoeken hoe de vakken filosofie (niet in het curriculum van onze school), (kunst)geschiedenis en ckv bij het vak Literatuur (werktitel)betrokken kunnen worden. Graag maken wij gebruik van de kennis die aanwezig is op scholen die literatuur al apart aanbieden, maar wij willen een stap verder gaan door meer vakken te betrekken en verwerkingsopdrachten te bedenken die passen bij onze CultuurProfielSchool. Ik deel de kennis graag binnen het netwerk.