Literatuur 2032: van basisschool naar vo
Het Northgo werkt aan een overdraagbare doorlopende leerlijn van groep 7 tot en met klas 2. Daarbij integreren wij deelvaardigheden in uitdagende, complexe en open literatuuropdrachten. We gebruiken eenentwintigste-eeuwse vaardigheden, geven leerlingen een actieve rol, verantwoordelijkheid en autonomie. De docent ontwikkelt zich als curriculumontwerper en, tijdens de les, als coach.;Het Northgo werkt aan een overdraagbare doorlopende leerlijn van groep 7 tot en met klas 2. Daarbij integreren wij deelvaardigheden in uitdagende, complexe en open literatuuropdrachten. We gebruiken eenentwintigste-eeuwse vaardigheden, geven leerlingen een actieve rol, verantwoordelijkheid en autonomie. De docent ontwikkelt zich als curriculumontwerper en, tijdens de les, als coach.;We werken onze visie uit in een systematische en doelgerichte, in- en extern goed overdraagbare leerlijn met o.a. de volgende doelen: - versterking van de literaire ontwikkeling van leerlingen, in samenhang met mondelinge taalvaardigheid, schrijven en lezen - een doorlopende leerlijn vanuit groep 7 en 8 van het basisonderwijs tot klas 3 van het voortgezet onderwijs - het werken met uitdagende, complexe en motiverende opdrachten, waarbij de leerlingen concrete leerdoelen formuleren; Ons initiatief levert in ieder geval de volgende producten op: - een leerlijn literatuur met concrete opdrachten die opbouwen en uitbreiden van basisonderwijs tot en met de onderbouw (klas 2) - een collectie van beproefde en succesvolle in pdf en online beschikbare werkvormen - een workshop/presentatie op het Lerarencongres: hoe kun je onze leerlijn gebruiken verder ontwikkelen en wat kun je leren van ons leerproces? Bij het ontwerpen en uitproberen van de opdrachten richten wij ons op het volgende: -we koppelen de opdrachten waar mogelijk aan de andere vakvaardigheden -we streven ernaar alle vaardigheden een plek te geven -de opdrachten moeten doelgericht toewerken naar de diverse gewenste eindniveaus -de opdrachten zullen zich niet eenzijdig op de inhoud richten, maar zoeken ook naar andere leer- en ontwikkelkansen