Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Linksom of rechtsom

Laatst bijgewerkt op:

Linksom of rechtsom, ik ben er van overtuigd dat je komt waar je zijn moet. Zolang je maar de paden kiest die op dat moment bij jouw (onderwijs)behoeftes passen. Dit vertel ik met enige regelmaat aan ouders, leerlingen, maar het geldt zeker ook voor mijzelf. Via Creatieve therapie naar de Montessori, Freinet en reguliere PABO, van moeilijk lerende autisten naar het SBO, van SBO naar het theater en terug, van Intern cultuur coördinator naar Cultuurbegeleider. Uiteindelijk is alles samengekomen en ben ik meer dan trots dat ik cultuureducatie in het S(B)O stevig op de kaart kan gaan zetten! Voor leerlingen op het S(B)O is het van groot belang dat zij leren reflecteren op cultuur, hun omgeving, en dat te vertalen naar henzelf, het leren betekenis geven aan je eigen denken en doen. Het ontwikkelen van dit zogenaamde cultureel zelfbewustzijn is op veel S(B)O scholen (nog) niet goed ontwikkeld. Er gaat, door mij, een leerlijn cultuureducatie ontwikkeld worden die gekoppeld is aan de geschiedenis canon van Nederland. Hierbij worden cultuur educatieve verwerkingslessen ontwikkeld. Deze lessen vervangen de (schriftelijke) verwerking. Het leerplankader Cultuur in de Spiegel vormt de basis van de lessen. Met de lessen wordt voldaan aan de kerndoelen kunstzinnige oriëntatie. De leerlijn en lessen worden, door het creëren van een online platform eenvoudig toegankelijk voor andere leraren. Zij kunnen goed structureel cultuuronderwijs aan gaan bieden. Dit maakt dat de lessen in plaats van, en niet bovenop het bestaande werk komt.;None;None