lezen om te leren; leren om te lezen
;Integreren van technisch en begrijpend lezen tot één leermoment. Technisch lezen en begrijpend lezen staan los van elkaar, terwijl ze direct met elkaar verbonden zijn. Wij willen dit implementeren binnen onze school, waarbij ook woordenschat en teksten wereldoriëntatie onderdeel zijn. Uitgangspunt daarbij is de Taxonomie van Bloom/PRICE (thinking for learning).;Tijdens het laatste inspectiebezoek hebben we veel positieve reacties gehad over de manier waarop wij ons onderwijs inrichten. Een van de verbeterpunten is het integreren van de verschillende vakgebieden tot één leermoment. Door lezen weer als één leerdoel aan te bieden, waarbij de Taxonomie van Bloom en PRICE de uitgangspunten zijn, kan in het kader van opbrengstgericht werken de kwaliteit van onderwijs verbeterd worden (formuleren van doelen en vaststellen van het beheersingsniveau). Door middel van deze aanvraag willen we bovenstaande integreren in ons onderwijsconcept. Er is een vaste opbouw gemaakt dat als raamwerk dient voor het inrichten van de leestijd. Door dit format verder uit te werken en structureel te implementeren binnen onze lessen in de groepen 1 t/m 8 willen we het volgende bereiken : - aansluiten bij denkniveau van de leerlingen (hogere orde en lage orde) - opbouwen van zelfvertrouwen, zelfstandigheid, zelfsturing, samenwerkingsvaardigheden en reflectievaardigheden - leren toepassen van het geleerde door (hoog) abstractieniveau, complexiteit en onderzoekend houding - effectieve inzet datamuur en coöperatieve werkvormen (hogere orde denken) - feedback en feed forward structureel inzetten - inzetten van convergente differentiatie Door peer coaching, groepsbezoeken door leerkrachten en lesson study ontstaat integratie van de verschillende vakken (taal, rekenen, wereldoriëntatie.