Level up your Talen(t)! - Team Maxitaal
Spelen is de meest natuurlijke vorm van leren. Kinderen spelen omdat zij dat leuk vinden en hebben daarbij niet de intentie te leren, zij leren echter wel. Hier ligt een enorme kans voor het onderwijs en voor onze eigen onderwijspraktijk. Als talendocent op het Vechtdal College in Dedemsvaart merken wij dat de motivatie van de leerlingen soms ver te zoeken is. Dit is een landelijk probleem; 21 procent van de leerlingen binnen het voortgezet onderwijs geeft aan regelmatig met iets anders bezig te zijn dan de les. Dit was voor ons aanleiding om ons moderne vreemde talenonderwijs in een nieuw jasje te steken, waarbij gamification en formatief toetsen centraal staan. Met ons plan stellen we docenten in staat om hun talenonderwijs op een andere manier in te richten, volgens een nieuwe visie op taalverwerving. In ons plan staat de communicatie voorop. Wij leren leerlingen vooral wat zij kunnen doen met een taal. Grammatica staat hierbij altijd in dienst van de communicatieve boodschap. Wat wij van jullie nodig hebben is denkkracht. Wij vragen jullie mee te denken over een ontwerp voor een eenduidige digitale leeromgeving voor de moderne vreemde talen. Deze omgeving moet de mogelijkheid bieden tot het kunnen volgen van de voortgang van leerlingen en een portfoliofunctie bieden. Gamification en formatief toetsen staan centraal in dit ontwerp. Joël Timmerman Martijn van Goor Marja Odink;None;None