Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Let the brain storm (onderzoeken in het mbo)

Laatst bijgewerkt op:

;Ik ben Rob Schrijver en werk als docent verpleegkunde aan de opleiding Verzorgende IG van het ROC Rijn IJssel in Arnhem. Ik ben als docent-onderzoeker verbonden aan het eerste practoraat van Rijn IJssel en continu bezig met nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs. Ik draag onderzoek(en) een warm hart toe en zou studenten in het mbo er meer mee willen laten doen om ze in de toekomst nieuwsgierig(er) te laten zijn in hun vervolgopleiding of carrière in het werk. Ik ben sinds mijn intrede in het onderwijs zelf ook lerende en onderzoekende geweest en geeft dit graag mee aan mbo studenten. Ik wil studenten in het mbo (vooralsnog gericht op twee studierichtingen, Zorg & Welzijn en Techniek) bijeen brengen in een community van onderzoekende studenten, gelieerd aan het practoraat, om ze op deze manier met praktische onderzoeksvragen te laten werken en te laten onderzoeken. Daartoe ga ik een community opstarten, inrichten en onderhouden. Daarnaast wil ik een bordspel ontwerpen en maken op basis van ‘mindmappen’, waarmee op een meer speelse manier de eerste stappen gezet kunnen worden in een onderzoek, om het luchtiger te maken en het idee van ‘wetenschappelijk verantwoord’ weg te nemen. Ik ga beginnen met studenten binnen ons eigen cluster, om vervolgens studenten van andere opleidingen (Techniek) uit te nodigen deel te nemen. Ik heb hiervoor ideeën nodig over het vormen en vooral het continueren van een community van studenten die het naast hun eigen onderwijsprogramma ‘moeten doen’ en ook nog eens fysiek van elkaar gescheiden zijn als opleiding.;Het doel is te komen tot een methodiek die het voor studenten mbo (vooralsnog in het eigen team, VZ, niveau 3) leuk maakt om te komen tot de eerste stappen van het doen van onderzoek, waarmee ze (mogelijk) aan kunnen sluiten bij lopende en nieuwe onderzoeken binnen de school. Daartoe worden de stappen gevolgd, zoals beschreven voor de onderwijspionier. Er is/wordt onderzocht, er volgt een brainstorm en dat doen de studenten straks ook. Het initiatief gaat, in samenwerking met studenten van andere opleidingsrichtingen, leiden tot een product dat in te zetten is in lessen.