Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

leren lesgeven in 21-ste eeuwse vaardigheden

Laatst bijgewerkt op:

;Bèta docenten ontwerpen, geven en beoordelen Science lessen waarbij het aanleren van de 21-ste eeuwse vaardigheden centraal staat. Door uitdagende opdrachten in een rijke technisch georiënteerde authentieke context gaan leerlingen onderzoekend en ontdekkend aan de slag waarbij de docent optreedt als begeleider van het leerproces.;Politieke en maatschappelijke discussies over onderwijs 2032 zijn in volle gang. Hoewel meningen uiteenlopen is er brede consensus over het feit dat leerlingen, voor het welslagen in een vervolgopleiding en het vervolgens naar behoren functioneren in een arbeidsbetrekking, naast vakinhoudelijke kennis in ieder geval dienen te beschikken over een basis pakket aan "vaardigheden". Wij hanteren de 11 door de SLO geformuleerde vaardigheden. Het doel van mijn initiatief is om docenten zo toe te rusten dat alle leerlingen de 21-ste eeuwse vaardigheden structureel in een doorlopende leerlijn krijgen aangeleerd. Ik wil leren om lessen te ontwerpen, te geven en te beoordelen waar 21-ste eeuwse vaardigheden centraal staan. En ik ga deze kennis verspreiden onder mijn collega's. In het curriculum is voor de 500 leerlingen in de onderbouw wekelijks 2 lesuur ingeroosterd voor het aanleren van vaardigheden. Hierbij zijn nu 14 van de school docenten betrokken. De leerling mag zelf kiezen of hij de vaardigheden aanleert bij Sport, Kunst & Media of Science. Zo maken we optimaal gebruik van de intrinsieke motivatie van de leerling en geven we tegelijkertijd de leerling de gelegenheid om de lastige vaardigheden zoveel mogelijk aan te leren binnen zijn eigen comfortzone.