Leren leren met ontdekbakken
;Om de betrokkenheid bij het leren te vergroten willen wij als onderbouwleerkrachten diverse ontdekbakken gaan ontwikkelen. Ontdekbakken zijn op één doel gerichte bakken met daarin een grote variatie aan open materialen waarmee jonge kinderen ontdekkend en manipulerend aan de slag gaan.;Door per jaargroep 8 á 10 ontdekbakken te ontwikkelen, brengen we taal- en rekenonderwijs aan het jonge kind terug van 2dimensionaal ontwikkelingsmateriaal naar concreet en open materiaal. Door het kiezen van uitdagende inhoud van de ontdekbakken creëer je de voorwaarden waarin een leerling grote betrokkenheid voor het leren laat zien. Tevens verwerken wij de leerlijn 'leren leren' in de methodiek van de ontdekbakken. Hierdoor krijgt het 'leren leren'een sterke basis binnen onze school. Om de leerlijn 'leren leren' in te voeren werken wij samen met SAD Wassenaar. De gekozen leerdoelen worden vastgelegd in een observatie/ registratiesysteem. Tot slot is het de bedoeling dat wij een manier ontwikkelen om het proces van het leren zichtbaar te maken voor de leerlingen. Deze manier van werken wordt een doorgaande lijn van 'het leren zichtbaar maken' op de St. Jan Baptistschool. Welke stappen ondernemen wij? Vaststellen van de geschikte SLO-doelen en doelen uit de leerlijn 'leren leren.' De inhoud van de bakken wordt bepaald en de bakken worden samengesteld. Kinderen kunnen aan de slag en er ontstaat er een proces van observeren, evalueren en bijschaven. Tijdens de fase van het uitproberen is er veel tijd voor collegiale consultatie binnen eigen school. Het idee uitdragen.