Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Leren en groeien met VR en AR in het VSO (II)

Laatst bijgewerkt op:

;Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis(TOS)of met een stoornis in het autistisch spectrum(ASS) hebben veel moeite met taal en communicatie. Met speciale voorzieningen gaan we de achterstanden bij leerlingen wegnemen. Kentalis en ik hebben de ambitie om Virtual en Augmented Reality (VR en AR) als leermiddel te gaan inzetten in het (V)SO. Het werkveld waar ik me graag op wil richten zijn de sociale competenties die leerlingen nodig zodra ze stage gaan lopen. De meeste leerlingen vinden het bovengemiddeld spannend en zijn nog niet vaardig genoeg om zich communicatief te redden in een bedrijf. Daarnaast zijn ze vaak niet op de hoogte van de diversiteit van de bedrijven en instellingen waar ze stage kunnen gaan lopen. Ik ben begonnen met het inventariseren van de mogelijkheden die er al zijn op het gebied van VR en AR in combinatie met verrijken van social skills Je kunt vrij eenvoudig starten met het gebruik van cardboard VR brillen. Op Youtube kun je 360 graden filmpjes opzoeken . Zo zijn er bedrijfspresentaties van de grotere bedrijven waarbij je een reel beeld krijgt van het geheel achter de schermen. Een vervolgstap zou zijn dat je zelf de filmpjes gaat maken met een 360 camera. Deze filmpjes kunnen (schijnbaar eenvoudig) bewerkt worden door leerlingen. Een andere mogelijkheid is om met complete brillen, aangesloten op de wifi, te gaan werken. Bijv de Oculus Go en de Oculus Quest. Oculus heeft een groot aantal games en apps in hun bibliotheek waar je gebruik van kan maken. Uiteraard kun je ook Youtube filmpjes gebruiken. Een derde mogelijkheid is de Oculus rift (s). Dit is een uitstekende bril die aangestuurd moet worden door een laptop met voldoende capaciteit. Er zijn bedrijven die een dergelijk pakket aanbieden en waarbij je gebruik maakt van de op maat gemaakte apps ( in Netflix structuur) Elke keuze heeft voor en nadelen Je kunt heel envoudig beginnen met;Doel van dit initiatief is om: •Inzicht te krijgen in welke VR/AR systemen er zijn en hoe hiermee gewerkt kan worden; •Visie te ontwikkelen op de toepassing van VR/AR in het (V)SO; •Nieuwe lesmaterialen en toepassingen te ontwikkelen samen met collega’s en externe adviseurs, zodanig dat ook andere leraren zich kunnen ontwikkelen; •Mijzelf en collega leraren inzicht te geven in het implementatieproces van een nieuwe technologie in het onderwijs; •Het onderwijs moderniseren en ontwikkelen door gebruik te maken van de nieuwste technologie; •Mij te ontwikkelen op het gebied van coachen en begeleiden van andere leraren; •Mij te ontwikkelen als (initiatief)leider, voorzitter en kartrekker; •Opgedane kennis en inzichten te delen met alle onderwijsinstellingen in Nederland via een online open source platform. Om dit te realiseren wordt in verschillende fases gewerkt. Ik en mijn collega van het kernteam gaan er als eerste voor zorgen dat we lesmateriaal en toepassingen ontwikkelen. Hierna gaan wij met een team van collega’s (van Maatman, de stichting Kentalis en andere scholen) aan de slag in een trainingsprogramma. Uiteindelijk zullen we een lespakket van VR en AR ontwikkelen. Dit wordt over de hele breedte van de stichting ingezet en wordt