Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

“LerarenLab staat bol van enthousiasme”

Laatst bijgewerkt op:

In een LerarenLab doe je contacten op met enthousiaste collega's. Je zet elkaar aan het denken en komt samen verder. Dat vinden drie deelnemers aan het LerarenLab van januari 2017. De drie leraren kregen uit het LerarenOntwikkelFonds (LOF) geld, tijd en begeleiding om hun droom in het onderwijs te verwezenlijken. Artikel door: Rob Voorwinden Voor Rudger Minnee, leraar in het speciaal onderwijs, is dat het opzetten van Toekomstklas. Dat is een online platform waar iedere onderwijsprofessional lessuggesties, werkvormen en ideeën rond 21ste eeuwse vaardigheden kan delen. "Er bestaat al veel lesmateriaal voor het aanleren van 21st century skills", zegt Minnee. "Maar het meeste materiaal is heel uitgebreid: grote projecten waarin leerlingen veel moeten samenwerken. Hier in het speciaal onderwijs hebben de kinderen daar niet altijd de capaciteiten voor." Vandaar zijn nieuwe platform, waar leraren korte en praktische lessuggesties kwijt kunnen. "Je kunt die suggesties eigenlijk direct morgen in je les gebruiken." [gallery columns="2" link="none" size="large" ids="8198,8197" orderby="rand"] Renske Hoving, leraar basisonderwijs, is bezig het Baarns leraren netwerk op te zetten. "Als ik op studiedagen collega's van andere scholen tegenkom, hoor ik vaak dat leraren graag eens bij een collega in de klas zouden gaan kijken. Maar dan heb je een vervanger nodig die op dat moment jouw eigen klas overneemt, en daar is vaak geen geld voor." Hoving diende een idee in om deze vervangers vanuit het LOF te gaan betalen, en dat werd gehonoreerd. "Leraren kunnen elkaar nu vinden op het platform Klasbord. Daar vertel je wat je zelf te bieden hebt, en wat je graag bij een ander zou willen bekijken. Dan zorgen wij via het LOF voor vervanging. Ideaal." Docent informatica Hakan Akkas zette de Coderclass MML op. Daarin krijgen leerlingen vanaf de brugklas vijf uur informatica-onderwijs per week. "Het is een klas waarmee de leerlingen en de school zich kunnen profileren, zoals je bij andere scholen soms een sportklas of een theaterklas hebt. Ik vond het heel jammer dat zo'n klas nog niet bestond voor leerlingen die houden van informatica, dus heb ik er zelf een opgericht." In de LerarenLabs werken de deelnemers hun ideeën verder uit, en delen zij hun ervaringen. Ze krijgen tips van collega's en coaching vanuit het LOF. "Zo'n LerarenLab is gevuld met collega's - niet met mensen van buiten het onderwijs die even een presentatie komen geven", zegt Minnee. "Het zijn collega's, die met je meedenken en je tips geven. Zo'n bijeenkomst staat bol van het enthousiasme, en dat is heel aanstekelijk." "Op zo'n LerarenLab vergroot je je netwerk", zegt Hoving. "Ik ontmoette er bijvoorbeeld een schoolleider uit een andere gemeente, die heel geïnteresseerd was in ons Baarns leraren netwerk. Die directeur kan ons in die andere gemeente weer aan een ingang helpen." Akkas kwam in het LerarenLab een collega tegen die de werkmethode scrum - die veel gebruikt wordt in professionele IT-projecten - in zijn onderwijs gebruikt. Past dat even goed bij de Coderclass MML, vindt Akkas. "Er lopen op zo'n LerarenLab allemaal ontzettend enthousiaste docenten rond, die prachtige ideeën hebben. Het is gewoon heel erg leuk." [gallery link="none" ids="8202,8200,8204"] Rudger Minnee                                                  Renske Hoving                                                 Hakan Akkas Verder houden je collega's en de coach je scherp, is de ervaring van Akkas. "Ze drukken je met je neus op zaken die je anders gemakkelijk over het hoofd ziet. Bijvoorbeeld op het feit dat de Coderclass MML op termijn zelfstandig moet gaan draaien. Het moet niet alleen mijn project blijven: het moet gedragen worden door de hele school. Hoe pak ik dat aan? Daar denk je niet altijd over na als je druk bezig bent om je project van de grond te krijgen." Zonder de hulp, ondersteuning en de tijd vanuit het LerarenOntwikkelFonds hadden de drie leraren veel meer moeite moeten doen om hun droom te verwezenlijken. "Zonder het LOF was het misschien wel nooit gelukt", zegt Minnee. "Als je dit allemaal moet doen naast een fulltime baan, wordt het heel erg moeilijk." Minnee heeft maar van één ding spijt: dat hij bij het LOF niet méér tijd heeft gevraagd. "Begroot echt veel tijd om jezelf vrij te roosteren", tipt ook LOF-collega Hoving. "Wees reëel, maar niet te bescheiden. Duizend euro klinkt als veel geld, voor ons in het onderwijs. Maar het is zó op." De drie leraren kunnen het LOF bij collega's aanbevelen. Dat doen eigenlijk alle LOF-deelnemers: er komen veel aanvragen binnen van hun directe collega's, die zien dat de aanpak echt werkt. "Het geeft voldoening en energie om aan je project te werken, en het verrijkt je blik", vat Hoving samen. "Veel mooie ideeën in het onderwijs stranden op een gebrek aan tijd. Via het LOF kun je nu tijd, geld en ondersteuning krijgen om je droom waar te maken. Waar wacht je op?"

Heb jij ook een goed idee?

Dan kun je hier direct je aanvraag indienen.;None;None