Leonardo Stadstijgers
;Wij willen ons scholen om projectweken op een nieuwe manier vorm en inhoud te geven. We gaan hierbij een samenwerking aan met lokale organisaties. Leerlingen gaan problemen oplossen van deze organisaties gedurende een week. Voorafgaand aan de Stadstijgersweek en tijdens de week zelf krijgen leerlingen training in de nodige vaardigheden.;In 2013 en in 2015 hebben we met onze school ervaring opgedaan met een projectweek, georganiseerd in samenwerking met Stadslab Leiden, een maatschappelijke vrijwilligersorganisatie in Leiden en Stichting De Noordwijkse Methode. Leerlingen gaan een week lang oplossingen verzinnen voor echte problemen van organisaties in Leiden. Leerlingen leren in deze ECHTE context: 1. onderzoek doen (naar alle aspecten van een casus) 2. kritisch denken (perspectief nemen, verbanden leggen, paradigma’s ter discussie stellen) 3. creatief denken (oplossingen verzinnen) 4. zelfinzicht (hun rol in het team) 5. ondernemen (van idee naar plan naar uitvoering) 6. presenteren (van hun oplossingen aan de organisaties, de school en hun ouders) Het project heeft meerdere doelen: 1. Burgerschap bevorderen door leerlingen te laten ervaren dat je invloed hebt op je omgeving. 2. Persoonlijke en sociale vaardigheden bevorderen. 3. Verbinding tussen school en stad versterken. Dit jaar willen wij met een groep docenten dit project overnemen en verduurzamen, zodat het een integraal onderdeel van het schoolprogramma kan worden en op meerdere momenten en meerdere groepen aan bod kan komen. Daarom willen wij getraind worden/ onszelf trainen in de implementatie van deze vaardigheden en begeleid worden/ tijd krijgen om zelf de Stadstijgers projectweek over te kunnen nemen.