Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Leesbevordering MBO

Laatst bijgewerkt op:

;Lezen is goed je. Dat zal iedere (taal)docent beamen. Het bevordert de taalvaardigheid, het geeft een positieve inpuls aan de schoolloopbaan en aan een maatschappelijke carrière. Het biedt daarnaast tal van intrinsieke opbrengsten. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die veel worden voorgelezen ook leesvaardiger worden (Krashen, 2004; Mol & Bus, 2011). Daardoor gaan ze weer vaker lezen, wat de leesvaardigheid nog verder versterkt en een gunstig effect heeft op de woordenschat en op onderwijsprestaties in het algemeen (Duursma, 2011; Notten, 2012). Deze positieve leesspiraal geldt niet alleen voor basisschoolleerlingen, maar ook voor middelbare scholieren en studenten (Mol & Bus, 2011). Korte dagelijkse voorleessessies in de peuter- en kleutertijd zijn al bevorderlijk voor later schoolsucces (Leesmonitor, 2017). Met die informatie in het achterhoofd, zal het niet verbazen dat wie als kind veel leest, later ook hoger scoort op intelligentietests en betere kansen heeft op de arbeidsmarkt (Buisman et al., 2013; Ritchie, Bates, & Plomin, 2015). Daar profiteert de hele samenleving van, via een grotere economische groei (Coulombe, Tremblay, & Marchand, 2004). Schitterende uitkomsten, maar het zou een vergissing zijn om de waarde van lezen te reduceren tot economisch nut en andere instrumentele opbrengsten. Lezen heeft nog zoveel meer te bieden. Truijens (2017) oppert dat ook. Zij benadrukt in haar betoog de bredere waarde van lezen: het zou je kunnen helpen om de wereld, andere culturen en andere mensen te begrijpen, en om ‘greep te krijgen op het voortdenderende bestaan’. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Lezen is bijzonder goed voor je en als we het helemaal plat slaan dat is er geen enkele andere vaardigheid die zoveel positieve invloed heeft op taalvaardigheid dan lezen. De aandacht voor lezen in het PO en VO is er al langer; nu het MBO nog.;Ons doel is (vrij) lezen een vast onderdeel te maken van het curriculum van alle opleidingen binnen onze school en een permanente bibliotheek in te richten die bemand wordt door een mediathecaris die ook advies kan geven aan studenten over de keuze van een boek.