Leerteams voor en door leerkrachten
;Leerkrachten van de stichting JongLeren gaan van en met elkaar leren binnen leerteams. Deze teams worden ingericht aan de hand van leervragen van leerkrachten. De leerteams worden professioneel aangestuurd door twee leerkrachten. Een aantal deelnemers wordt vervolgens opgeleid om nieuwe leerteams aan te sturen.;Het initiatief heeft als doel een netwerk te creëren tussen leerkrachten van verschillende scholen, waarbij kennis en expertise wordt uitgewisseld binnen een gekaderd thema met een bepaalde tijdsduur. De thema's sluiten aan bij de speerpunten voor ontwikkeling binnen de diverse scholen. De professionaliteit van de leerkrachten wordt hierdoor verder ontwikkeld. Doel is dat dit initiatief een olievlekwerking heeft binnen de stichting JongLeren. De al vastgestelde speerpunten voor ontwikkeling op stichtingsniveau vormen het startpunt van dit initiatief. Binnen deze thema's worden leervragen van leerkrachten geïnventariseerd. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de directeuren van de scholen en het digitale platform van de stichting. Op basis van de leervragen worden leerteams samengesteld die in eerste instantie door de initiatiefnemers worden aangestuurd. Het aantal bijeenkomsten (a 2 uur) hangt af van de vragen van de deelnemers. Leerkrachten nemen deel vanuit beschikbare uren voor duurzame inzetbaarheid of professionalisering. De leerkrachten die dit initiatief gaan opzetten en de eerste leerteams gaan aansturen worden hiervoor extern gecoacht. Bij het opzetten van de leerteams wordt geïnventariseerd of er binnen een team voldoende inhoudelijke kennis/expertise aanwezig is, of dat deze extern wordt ingebracht. Een aantal deelnemers wordt getraind om zelf een nieuw leerteam op te zetten.