Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Leerroutes, toekomstbestendig onderwijs

Laatst bijgewerkt op:

;Samen met het regionale bedrijfsleven en het mbo ontwikkelen 13 praktijkdocenten gedurende 3 uren per week kansrijke gepersonaliseerde leer-arrangementen. Leerlingen ontwikkelen de loopbaan competenties. Wij willen ons onderwijs samen (met ketenpartners) ontwikkelen, we doen dit voor onze leerlingen, per schooljaar profiteren 100+ leerlingen van deze innovatie die hen kansrijker maakt.;Sinds de invoering van het nieuwe beroepsgerichte examenprogramma zijn mijn collega's en ik op zoek naar een goede invulling van dit examenprogramma. We zitten in een krimpregio en willen toch onze leerlingen keuze- mogelijkheden geven. Onze leerlingen moeten dezelfde kansen krijgen als leerlingen op grote scholengemeenschappen. We vinden dat we niet voldoende halen uit de programma's zoals ze er nu liggen. We missen ondernemendheid in een tijd waarbij het zelf creƫren van kansen ontzettend belangrijk is. We willen de verbinding vmbo-mbo-bedrijfleven en mogelijk het hbo versterken. Dat doen we door de inhoud van het curriculum met het bedrijfsleven en het mbo te ontwikkelen. Vertegenwoordigers van het bedrijfsleven in de school wordt het nieuwe normaal. We maken gepersonaliseerde leerroutes. We gaan projectmatig werken waardoor leerlingen naast vakinhoud de loopbaancompetenties ontwikkelen en daardoor toekomstbestendig de regionale arbeidsmarkt op kunnen gaan. Daarmee maken we hen kansrijk, in een dynamische regio. De bestaande methoden sluiten niet goed aan op de regionale behoeften, daarom gaan wij zelf ontwikkelen, samen met onze partners we maken cross-overs tussen de profielen. Een belangrijke ontwikkeling in ons eigen handelen is de omvorming van docent naar leermeester/coach. Dat is een persoonlijke ontwikkeling ten behoeve van de leerling.