Leerlijn Techniek van de toekomst
;De leerlijn moet de leerkracht handvatten aanreiken waardoor de leerlingen op een gestructureerde en uitdagende wijze kennis maken met de technieken van de toekomst. Veel van de technieken van de toekomst zijn terug te vinden in de 3D-Printer. De leerlijn moet een interactie tussen alle bovenbouwgroepen tot stand brengen.;Het doel van de nog te ontwikkelen leerlijn techniek van de toekomst is om leerlingen op jonge leeftijd (groep 6,7 en 8) op een leuke en uitdagende manier in contact te laten komen met de technieken van de toekomst. Technieken van de toekomst zijn o.a. ONTDEKKEN, ONTWERPEN, PROGRAMMEREN, MAKEN, GEBRUIKEN en VERBETEREN. De technieken van de toekomst komen heel mooi samen in de (zelfbouw) 3D-Printer. Ook wil ik onderzoeken of het mogelijk is groep 5, door middel van 3D pennen, er bij te betrekken. De nog te ontwikkelen leerlijn bevat niet alleen uitdagende opdrachten, waardoor ontdekken en werken gestimuleerd wordt, maar ook handvatten voor de leerkracht om zelf opdrachten te ontwikkelen waarin hij/zij zijn eigen creativiteit en enthousiasme kwijt kan. Als optie op de nog te ontwikkelen leerlijn kan er gekozen worden om de 3D-printer zelf te bouwen. Door de 3D-printer zelf te bouwen, maken de leerlingen kennis met de verschillende technieken en de werking van de printer, zodat zij de printer beter begrijpen en deze ook zelf kunnen onderhouden. De leerlingen ervaren eigenaarschap en zullen bewuster met de printer omgaan. De leerlingen dragen hun kennis over aan de andere groepen, zodat deze kennis binnen de school behouden blijft.