Leerlijn meetkunde ontwikkelen voor H/V OB
Leerlingen vinden meetkundeproblemen die zij niet routinematig kunnen oplossen buitengewoon lastig. Hun docenten hebben grote moeite met het doceren van dit onderdeel. Ik wil het begin van een leerlijn ontwikkelen waarin kansrijke strategieën uit de literatuur worden gecombineerd om het probleemoplossend vermogen en zelfvertrouwen van h/v-leerlingen te vergroten.;Leerlingen vinden meetkundeproblemen die zij niet routinematig kunnen oplossen buitengewoon lastig. Hun docenten hebben grote moeite met het doceren van dit onderdeel. Ik wil het begin van een leerlijn ontwikkelen waarin kansrijke strategieën uit de literatuur worden gecombineerd om het probleemoplossend vermogen en zelfvertrouwen van h/v-leerlingen te vergroten.;Doel: een nieuwe aanpak creëren voor het onderdeel meetkunde voor OB waarin de leerlingen: meetkundige begrippen exploreren; kennis structureren; werken aan niet-algoritmische (complexe) problemen; heuristisch onderwijs krijgen (vooruit- en terugdenken, selecteren van relevante kennis uit mindmap); samenwerkend leren; reflecteren op het oplossingsproces; hulp op maat krijgen. ICT is een belangrijk component. Er zal worden gewerkt met Geogebra en Mindomo (online mindmapping). Concreet materiaal speelt ook een rol, zeker als het gaat over het exploreren van meetkundige figuren en hun eigenschappen. Ik maak hierbij gebruik van het onderzoek van prof. dr. John Hattie over het zichtbaar maken van het denken van leerlingen en andere effectieve onderwijsingrepen, prof. dr. Anne van Streun over heuristisch onderwijs, prof. dr. Alan Schoenfeld over probleemoplossen, prof. dr. Fred Janssen over hele-taak-eerst en hulp-op-maat.