Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Leerlijn digitale geletterdheid 2.0

Laatst bijgewerkt op:

;In dit initiatief ik wil een leerlijn digitale geletterdheid ontwikkelen voor de onderbouw van het VMBO en Havo. De leerlijn die ik wil ontwikkelen heeft als doel het aanleren van digitale geletterdheid binnen het spectrum van de 21st century skills. Met als uiteindelijke doel vakoverstijgende implementatie bij reguliere vakken. Hiervoor zijn verschillende lesmodules ontwikkeld. Tijdens deze module staan de vaardigheden van digitale geletterdheid centraal. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de modules worden geïntegreerd bij de algemene vakken. Ik heb het project gedeeld d.m.v. een presentatie aan de studenten van de 2e graads leraren opleiding van de Hogeschool Rotterdam voor Haagse Opleidings School (HOS).  De presentatie vond plaats ten tijden van de werkcollege's stonden  in het teken van digitale geletterdheid en 21ste eeuwse vaardigheden en hoe deze kan toepassen tijdens je les.;Mijn doel is om bij ons op school een leerlijn digitale geletterdheid op te zetten. In de dagelijkse praktijk zie ik hoe belangrijk het voor het onderwijs is om zowel leraren als leerlingen te scholen op het gebied van digitale geletterdheid. In het onderwijs staan ontzettend veel enthousiaste docenten voor de klas, maar bij een groot deel van zowel leraren als leerlingen mist kennis op het gebied van digitale geletterdheid. Hierdoor lopen leerlingen en leraren in praktijk tegen veel problemen aan. Ik wil dit probleem als volgt gaan aanpakken. Binnen onze school hebben wij een werkgroep opgericht van 5 mensen die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van de leerlijn. Zelf ben ik projectleider van deze werkgroep. Ons doel is om in twee jaar een structurele leerlijn neer te zetten voor digitale geletterdheid waarbij leerlingen wekelijks les krijgen in de vier onderdelen (computational thinking, mediawijsheid, informatievaardigheden en ict-basisvaardigheden) en docenten begeleid worden om deze vaardigheden in hun eigen les toe te passen. De leerlijn is opgesteld aan de hand van backwards designing. En de modules worden opgebouwd 4 modules van 8 weken. Hierin worden leerlingen en docenten geschoold in de verschillende digitale vaardigheden.