LED gestuurde coaching ervaren leraren
;In het project LED (leerlingen evalueren docenten) gestuurde coaching wordt een methodiek ontwikkeld en getest voor de ervaren leraar die spaak loopt bij het lesgeven. Op basis van o.a. gesprekken, observaties en leerling enquêtes wordt voor deze groep leraren een veranderplan opgesteld waarop coaching plaatsvindt door een ervaren interne coach.;Het doel van het project is het beter laten functioneren van leraren door het gericht ontwikkelen en coachen. Voor de persoonlijke ontwikkeling van ervaren 1e graads leraren (minimaal 10 jaar les ervaring) is vrijwel geen aandacht. Dit terwijl er duidelijke ontwikkelingsbehoeften worden gesignaleerd. Van de ervaren leraren is bekend dat ruim een derde behoefte heeft aan ontwikkelingsgerichte coaching. Het lastige is dat de ervaren 1e graads leraar zich niet altijd even makkelijk laat coachen. Op basis van hun vak expertise en jarenlange ervaring wordt de persoonlijke ontwikkeling gezien als iets wat niet noodzakelijk is. Dit terwijl leraren steeds langer goed functionerend voor de klas dienen te staan. De werkwijze: Het project begint met gesprekken met leidinggevende / collega’s waaruit input wordt verzameld over wie in aanmerking komt voor een ontwikkeltraject. In jaar 1 zullen 4 leraren gecoacht worden en het daaropvolgende projectjaar wederom 4 leraren. Na selectie vindt les observatie (o.a. VIB) plaats bij de desbetreffende leraren en worden er enquêtes uitgezet onder leerlingen. De uitslagen hiervan worden besproken met de desbetreffende leraar en er wordt een verbeterplan geformuleerd. Vervolgens wordt er periodiek geëvalueerd in welke mate de ontwikkelingen gerealiseerd worden en vindt collegiale intervisie plaats.