Learn by experience (leren door ervaren)
;Leerlingen vertonen steeds vaker druk, ongeconcentreerd en weinig sociaal gedrag. Door te leren vanuit ondervonden ervaringen wordt er intens geleerd. Ervaringsleren is een diepte investering die zich op lange termijn laat vertalen in bewustere leerlingen die hun focus richten op betere prestaties en een socialere houding en omgang met elkaar.;* Het doel van ervaringsleren is het verbeteren van de onderwijsprestaties, maar ook van de individuele ontplooiing van de leerling. * Leerlingen zullen door het ervaringsleren meer verantwoordelijkheidsgevoel voor elkaar krijgen en zullen de klas als team ervaren waar ieder zijn kwaliteiten en zwakten heeft. Werkwijze: * Literatuuronderzoek: (drukke klassen, ervaringsleren en leren reflecteren) * Het afdelingsteam laten beleven en voelen wat ervaringsleren is, zodat het een gedragen methodiek wordt. * Het laten coachen van mij en 2 collega’s door trainers die ervaren zijn in teambuilding bij jongeren (met gedragsmoeilijkheden) en begeleiden van praktijksituaties. * Het formuleren van een visie op ervaringsleren en deze delen met het docentencorps. * Het samenstellen van een programma om met een drukke, ongeconcentreerde klas aan de slag te gaan. * De transfer maken vanuit de trainingssituatie naar de klas/schoolsituatie. * De getrainde ervaringscoaches begeleiden de docenten die lesgeven aan de getrainde klas. * Lesbezoek aan de klas die met ervaringsleren bezig is geweest. Eventueel in gesprek gaan met een individuele leerling en deze handvatten aanreiken, trainen en reflecteren. * De sfeer, pedagogische klimaat in de klas door middel van interviews en vragenlijsten beoordelen. * De prestaties van de klas inzichtelijk maken. Opbrengsten vergelijken.