LAB C; de laatste keer
De laatste keer... En wat vind ik daarvan? Jammer! Maar toch voelde ik me fantastisch. Ik had er zin in. Zin om iedereen te zien, zin om te vertellen hoe ver ik nu ben, zin om weer naar huis te gaan met nieuwe inspiratie. Net als altijd begonnen we met een lekker bakkie koffie en netwerken. Ik ging in gesprek met een dame waarvan haar aanvraag net was goedgekeurd. Ze heeft 'Appriciative Inquiry' toegepast op het hele team. Dit kan haast geen toeval zijn! Ik ben sinds twee weken bezig om me hierin te verdiepen en ben al bezig om het zelf toe te passen. Appreciative Inquiry is een veranderfilosofie waarin de focus ligt op het krijgen van positieve energie. In een 4D model laat je je eerst verwonderen (Discovery), daarna ga je verbeelden (Dream), vervolgens ga je vormgeven (Design) en tot slot verwerkelijken (Destiny). Mijn doel is om dit toe te passen op ons team, zodat we vanuit de positieve energie het proces in gaan van ons MAAKlab. Interessant om een praktijkverhaal te horen! Daarna was het tijd om met ons expeditiegroepje samen te komen. Wat een energie zit erin! We zijn allemaal tevreden over waar we nu staan, waardoor het delen van onze verhalen erg prettig is. We helpen elkaar zo ook weer een stapje verder! We hebben een energiemeter ingevuld en gepresenteerd, een roadmap gemaakt en ik had een gesprek met mijn coach, Stefanie Blum. Allen zeer inspirerend! [caption id="attachment_10240" align="alignnone" width="333"]
ROADMAP[/caption] Mijn dromen: we halen de krant vanwege het feit dat we leerlingen vaardigheden aanleren in het MAAKlab voor de toekomst. We zijn een blije school, met blije kinderen, ouders en leerkrachten. De resultaten gaan omhoog door onze manier van werken. In de wijk wordt positief gepraat over de school, ons onderwijs en ons MAAKlab. Na schooltijd wordt er gebruik gemaakt van ons MAAKlab door ouders, de brede school, mensen uit de wijk en andere geïnteresseerde. Het MAAKlab is volledig duurzaam en zelfsturend. Mijn doelen: in het MAAKlab wordt gecreeerd, ontwikkeld en ontworpen. Er worden vaardigheden aangeleerd voor de toekomst. Mijn inzichten: de introductie van het MAAKlab is belangrijk bij kinderen, collega's en ouders. Dit moet goed voorbereid worden! Wat is de bedoeling? Hoe willen wij dat hier gewerkt wordt? Waarom? Wat is belangrijk? Maar natuurlijk zijn er ook belemmeringen en vragen... Hoe zorgen wij voor goed leerlinggedrag? Hoe zorgen wij voor een grote ouderbetrokkenheid? Voor goed leerlinggedrag heb ik de MAAKlab-trap ontwikkeld. Naar aanleiding van de taxonomie van Bloom. Hierover binnenkort meer! [caption id="attachment_10242" align="alignnone" width="370"]
MAAKlab-trap[/caption] Mijn conclusie voor dit moment is dat we goed op weg zijn en zeer tevreden mogen zijn over waar we nu staan. Er is nog veel werk aan de winkel, dus we gaan met positieve energie keihard verder! Tot het volgende blog! ? Dorien;None;None