Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

La correspondance a commencé !

Laatst bijgewerkt op:

Salut, Onlangs liet ik jullie weten dat ik in de zomervakantie contact heb gezocht met docenten Nederlands in Franstalig België en Noord-Frankrijk, om een correspondentieproject op te zetten. Op 9 en 10 oktober heb ik twee scholen bezocht die met me willen samenwerken, in Brussel en in Dunkerque. Hieronder een verslag! Na mijn lessen van woensdag 9 oktober, ging ik met een tas vol Franse brieven van mijn leerlingen én pakketjes stroopwafels met dropjes (zie foto!) richting Vorst, in Brussel. Daar trof ik met het ‘Institut Sainte Ursule’ een lege school aan, met nog een handjevol docenten en wat schoonmakers. Toen besefte ik me pas weer dat de leerlingen in België op woensdagmiddag vrij zijn! Gelukkig waren de docenten Nederlands die ik nodig had wel aanwezig. Zij gaven me een leuke rondleiding door het oude, klassieke gebouw (met krijtborden!) en we bespraken de opdrachten die we onze leerlingen dit jaar gaan laten doen. Van een aantal klassen liet ik brieven achter, die snel door de onderbouwleerlingen van Monsieur Aeberhard beantwoord zullen gaan worden.

Nog diezelfde avond kwam ik aan in Dunkerque, aan de Franse Noordzeekust. Na een stevig ontbijt met echte Franse crêpes met Nutella, ging ik de volgende dag naar het ‘Collège Sacré Coeur’ in de nabijgelegen gemeente St-Pol-sur-Mer. Daar werd ik heel vriendelijk ontvangen door de lerares Nederlands, Madame De Moraes, en haar directrice. Zij hadden de leerlingen die er Nederlands leren gestrikt om mij een rondleiding te geven door hun school. Die was iets moderner dan in Brussel en leek ook qua onderwijs wat meer op de onze. Zo was er bijvoorbeeld een mediatheek, een mooi kunstlokaal en een technieklokaal. Ook hier liet ik van enkele klassen mijn brieven achter, en ik kreeg meteen ook een stapeltje brieven mee terug. Nadat de afspraken voor de rest van het schooljaar gemaakt waren en ik nog een bezoekje bracht aan het ‘lycée’ (de school voor de bovenbouw) begon ik gauw aan de terugreis. Op vrijdag wachtte er immers weer een lesdag in Zaltbommel.

Buiten dat de positieve contacten en de goede afspraken die we hebben gemaakt me veel vertrouwen hebben gegeven in mijn project, vond ik het ook een leerzaam reisje. Zo besefte ik me bijvoorbeeld hoe goed wij het in Nederland hebben als we kijken naar onze schoolgebouwen en de middelen die we daar tot onze beschikking hebben. En tegelijkertijd voelde ik ook de vrijheid en lucht als ik zag hoeveel ruimte en vertrouwen de leraren kregen om hun eigen curriculum en eindexamens te maken. Zij zijn daarmee echt eigenaar van hun eigen onderwijs en hebben alle mogelijkheden om daarin te floreren. De komende maanden ga ik samen met de leerlingen verder met de volgende opdrachten. De eerstvolgende is het presenteren van elkaars scholen in een video of vlog. Ondertussen probeer ik de contacten met de scholen in Brussel en St-Pol-sur-Mer warm te houden. Ook ga ik onderzoeken of het mogelijk is om via het Erasmusprogramma subsidie te krijgen voor een uitwisseling in de toekomst. Wordt vervolgd, dus!;None;None