Kunst zien en begrijpen
;Pionier George de Wrede gaat op Het Schoter in Haarlem een stoomcursus van twee dagdelen ontwerpen over internationale kunst. In deze cursus wordt aandacht besteed aan beeldanalyse, het verwoorden van gevoel en theoretische kennis toepassen in de praktijk. Interview december 2013Wat heeft Onderwijs Pioniers je tot nu toe gebracht?Een associatie die bij deze vraag direct bij mij opdoemt is de piramide van Maslov. En dan met name het topsegment van deze schematische voorstelling, namelijk de zelfverwerkelijking. Echter meer dan ik ooit had kunnen voorzien hangt aan het streven hiernaar wel een prijskaartje! Het levert zowel plezier als stress op. Welke ruimte ervaar je om aan je missie te werken en hoe gebruik je die?De ruimte die ik ervaar heb ik heel bewust zelf moeten organiseren. Studieactiviteiten heb ik bijvoorbeeld tijdelijk helemaal stopgezet, tal van andere zaken moeten ook wijken. In feite ben je dag en nacht bezig met het project! Het slokt je op... Wie zijn je belangrijkste samenwerkingspartners binnen en buiten de school?Een bevriend wiskundeleraar heeft mij van geweldig materiaal voorzien. Zonder de inspanningen van mijn webdesigner en grafisch vormgever zou het project niet kunnen slagen. Steun ondervind ik van instanties vooral buiten de school. De conservator van het Stadsmuseum in mijn woonplaats is daar een voorbeeld van. De sessies van Onderwijs Pioniers ervaar ik voorts als nuttig en zinvol. Je directe naasten zijn de grootste steun en toeverlaat. Hoe zet je die samenwerkingspartners in?Het sleutelwoord is communicatie. Durven vragen en durven delen! Om anderen enthousiast te maken moet je over zeer goede contactuele eigenschappen beschikken, anders kun je het echt vergeten. Goed luisteren naar je gesprekspartners levert heel veel nuttige informatie op. Gebruikmaken van iemands expertise is de beste manier om verder te kunnen komen. Hoe zien anderen jou als pionier?Het hangt er maar van af aan wie men dat vraagt. Ik ervaar gelukkig veel waardering en respect, maar tegelijkertijd voel ik mij soms ook in onvoldoende mate begrepen. De weerstand tegen innovatieve plannen is af en toe ook veel groter dan ik had verwacht. Hoe sta jij er over een jaar voor als pionier?Voor mij stopt het idee niet bij de uiteindelijke afronding van het programma Onderwijs Pioniers. Mijn plan zie ik meer als een missie. Ik verwijs voor een uitgebreid antwoord graag naar mijn website Kijk op beeld www.origo-gdew.nl/GW.;