kunst en beeldtaalvaardigheden in de 21ste eeuw
Wij willen onze leerstrategie voor het vak kunst aanpassen. In een stimulerende leeromgeving willen we een eigentijds onderwijsprogramma ontwikkelen waarin ICT, media, design en beeldend beter aansluiten bij de leerlijn havo/vwo-HBO/WO. Dit programma wordt zowel inzetbaar bij de kunstvakken als bij andere vakken, dus schoolbreed.;Wij willen onze leerstrategie voor het vak kunst aanpassen. In een stimulerende leeromgeving willen we een eigentijds onderwijsprogramma ontwikkelen waarin ICT, media, design en beeldend beter aansluiten bij de leerlijn havo/vwo-HBO/WO. Dit programma wordt zowel inzetbaar bij de kunstvakken als bij andere vakken, dus schoolbreed.;Toekomstgericht onderwijs moet leerlingen simuleren om creatief te worden (eindadvies platvorm 2032). Wij willen een lesmethode ontwikkelen waarin de volgende leer strategieën centraal komen te staan: 1)Hoe krijgt de leerling invloed op wat hij wil gaan maken? Door de leerlingen met elkaar een opdracht te laten formuleren, waarbij ze gebruikmaken van elkaars kwaliteiten, ideeën en kennis, uitgaande van de doelen en aansluitend op wat de leerlingen al weten én willen leren. Om dit te kunnen doen willen we een leerstrategie ontwikkelen die de leerkrachten kunnen gebruiken bij het voorbereiden van een lessenserie. 2)Hoe gaat de leerling procesmatig werken? Door het hele proces in kaart te brengen, moeten de leerlingen elk stapje kunnen laten zien. Elk onderdeel van het proces moet doorlopen worden om tot een eindresultaat te komen. We willen meer conceptueel werken. Dit proces gebeurt in een speciaal hiertoe uitgerust vaklokaal. Hiervoor willen wij een tweede leerstrategie ontwikkelen om dit proces logisch te laten verlopen. 3)Hoe kan een leerling beelden leren interpreteren? Doordat hun kijkvaardigheid verbeterd wordt. Ze leren ideeën te verbeelden, creatief te denken, oplossingen te bedenken en te reflecteren op eigen vaardigheden. Deze derde leerstrategie is te gebruiken voor elk schoolvak.