"KOM BINNEN"
;
Het bevorderen van actief burgerschap tussen leerlingen met en zonder beperking. 'Kom binnen' en doe mee op een school waar leerlingen zitten met een (ernstige) meervoudige beperking.
;
Ik zou graag de mogelijkheden onderzoeken van omgekeerde integratie. Het bevorderen van integratie en voorkomen van segregatie. De deur van onze (V)SO school met ernstig meervoudig beperkte leerlingen openzetten voor normaal lerende kinderen. Zouden de twee uitersten (Leerlingen van het Montessori voltijd HB onderwijs uit Breda) mee kunnen draaien bij ons op school? Wat kunnen we bij elkaar halen, van elkaar leren? In het kader van burgerschapsvorming praktijklessen (huishouden, techniek, kantoor, atelier) volgen, elkaar helpen, leeskilometers maken, vrijetijdsbesteding, sporten en werken aan de sociaal emotionele ontwikkeling. Onze school zit van oudsher verstopt in de bossen, onze leerlingen komen, ook in de thuissituatie, weinig in aanraking met normaal lerende kinderen. Gezien hun ernstige beperkingen en de faciliteiten binnen onze school die zij hard nodig hebben is het lastiger om met onze leerlingen aan te sluiten bij een gewone school. Dus waarom niet andersom? Ouders hebben aangegeven hier graag meer aandacht voor te willen binnen ons onderwijs. De leerlingen van het HB onderwijs kunnen, als voorbereiding op de middelbare school, op de fiets naar ons toekomen en werken aan projecten en IPC thema's hier op school. Als dit goed werkt zouden meerdere scholen hier aan mee kunnen werken.