Kleine talen voor alle leerlingen!
;Engels, Duits en Frans zijn de bekende talen die op VO-scholen en MBO-scholen worden aangeboden. Sinds een aantal jaar wint ook Spaans aan populariteit. Maar op elke school zijn ook leerlingen te vinden die als ze de keuze hadden gehad, liever een andere taal hadden gekozen. Zo zijn Turks, Arabisch, Russisch en Italiaans ook erkende talen binnen het VO met hun eigen examenprogramma en eindexamen. ROC Nijmegen wil deze leerlingen de kans bieden om ook kleine talen als (bij)vak op afstand te kunnen volgen. Het project richt zich op het ontwikkelen van een praktisch model voor het lesgeven in kleine talen op afstand. De generieke delen worden zo ontwikkeld dat ze zowel bij VAVO als verschillende MBO opleidingen gebruikt kunnen worden. Er wordt begonnen met Arabisch beginners- en eindexamenniveau.;Het doel van het initiatief is om leerlingen de keuzevrijheid te bieden om ook een kleinere taal te kunnen kiezen. Dit gaan we realiseren door het onderwijs (grotendeels) op afstand aan te bieden. Zo kunnen leerlingen van verschillende scholen het (bij)vak volgen en kunnen we leerlingen bundelen. We werken hierbij het model uit voor de taal Arabisch. Na afloop kijken of het model voor verschillende talen kan werken. We richten online modules en bijeenkomsten in en vragen feedback van de leerlingen. We hanteren hierbij twee richtingen: Eindexamenjaar Arabisch (VAVO), en een beginnersmodule Arabisch (bijvak MBO). De keuzemodule kan ook dienen als opstap naar het ontwikkelen van het eindexamentraject. Deze keuzemodules worden zo ontwikkeld dat ze binnen de VAVO kunnen worden gevolgd, maar ook binnen het MBO als keuzevak. In een later stadium, na afloop van het LOF-traject, kan het model ook worden toegepast op andere talen, zoals Spaans, Russisch, Turks of Italiaans.