Kanban op school
;Omdat we steeds meer aan blended-learning gaan doen, vind ik het lastig(er) worden om coöperatieve werkvormen te gebruiken. Door gebruik te maken van de Kanban-methode en door het visueel maken van de planning d.m.v. het Kanban-bord, creëer je (hopelijk) meer betrokken en gemotiveerde leerlingen, die verplicht worden tot samenwerken.;Meer controle over je resultaat, fouten verminderen, snel kunnen bijsturen en het werk ook nog leuker maken door stress te verminderen en meer samen te werken. Al deze doelen zijn hopelijk te bereiken door het toepassen van de Kanban-methode. Kanban is een framework van regels. Het bundelt de principes van Lean en de gedragsregels van Agile en zorgt voor focus en veel transparantie binnen de groep en werkproces. Met dit inzicht wordt het mogelijk om gezamenlijk over mogelijke veranderingen binnen het werkproces te praten. Door verschillende sociaal- wetenschappelijke studies wordt onderschreven dat het menselijke brein beter dingen onthoudt en men sneller leert als iets visueel wordt gemaakt. Door gebruik te maken van een Kanban-bord, kunnen we voor iedereen concreet maken hoe het werk in de groepjes/teams verloopt en wat de status is. Het is eigenlijk een ouderwets principe waarin ‘geeltjes’ die op een muur zijn geplakt worden verschoven van de linker kolom ‘nog te doen’ naar de meest rechtse ‘gedaan’. Met dit principe krijg je verschillende rijen, die naar inzicht/overleg aan te passen zijn. Zo zou je bijvoorbeeld een rij ‘controleren’ kunnen toevoegen, waarbij de leerlingen eerst elkaars werk nakijken en dan de fouten bespreken voordat ze het antwoordenboek mogen pakken.