Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

It all starts with the WHY

Laatst bijgewerkt op:

Beste lezers, Welkom op mijn blog! Via dit medium ga ik jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen die ik bij ons op school ga doorvoeren met collega’s. Ik zal mezelf even voorstellen. Mijn naam is Mark van Beuningen en ik ben op dit moment werkzaam op de Apollo 11 in De Meern. Ondertussen sta ik alweer 9 jaar voor de klas, waarvan ik me de laatste 5 jaar heb bezig gehouden met onderwijsvernieuwing op verschillende scholen. Twee jaar geleden heb ik ook de opleiding ‘Toekomstgericht leren’ gevolgd aan de Marnix Academie, te Utrecht. It all starts with the ‘WHY’ De wereld verandert en de kinderen veranderen mee. Dat vraagt wat van ons onderwijs. Op dit moment is ons onderwijs op de Apollo nog niet voldoende gericht op de toekomst en de vaardigheden die de kinderen daarbij nodig hebben. Ook is het (traditionele) onderwijs (denk aan leerboeken en meteen verwerking in het werkboek) niet persé iets wat het onderwijs uitdagend maakt voor kinderen. Met dit initiatief worden kinderen aangesproken op hun autonome vaardigheden, intrinsieke motivatie en nieuwsgierigheid om te leren en worden ze daarmee eigenaar van hun eigen leerproces. Dit alles hangt samen met het ontwikkelen van de 21st century skills en het stimuleren van zelfstandigheid en zelfsturing. Say what!? Ik ga (samen met de werkgroep/team) onderzoekend leren implementeren op de Apollo 11. Voor deze innovatie gaan we de dagindeling aanpassen (er worden een aantal vaste momenten geprikt waarop de hele school werkt aan onderzoekend leren) en passen we de 21st century skills actief toe. How? Per cluster een clustercoördinator (hierna CC-er) + 1 innovator voor de school. De 4 CC-ers zijn verantwoordelijk voor hun cluster en houden de voortgang in de gaten. De innovator is overkoepelend voor alle clusters. Iedere week gaat de innovator aan de slag met een andere CC-er (cyclus per 4 weken). De wekelijkse dag (die dus iedere week met een ander cluster is) wordt de voortgang besproken. Op deze donderdagen wordt antwoord gegeven op de volgende vragen: Zijn er vragen? Waar lopen we tegenaan? Hoe pakken we dit op? Etc.. Donderdagmiddag wordt aan onderzoekend leren gewerkt in de klassen. Dit dagdeel ontvangt het cluster dat aan de beurt is momentcoaching en directe feedback. Shoppen Via dit medium hoop ik mijn netwerk te verbreden en mensen te ontmoeten die me kunnen helpen bij een aantal zaken. Heb je informatie over de onderstaande onderwerpen? Please contact me!

  • Informatie over implementatie onderzoekend leren.
  • Informatie over coaching on the job.
  • Informatie over meten van onderzoeksvaardigheden en 21CS.

;None;None