Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Is intelligent zijn hetzelfde als het hebben van talent?

Laatst bijgewerkt op:

Onze maatschappij is sterk prestatiegericht. Binnen het onderwijs wordt er veel gekeken naar het behalen van goede resultaten. Wat nu als je als kind veel talenten hebt maar dit niet kan laten zien door goede cijfers? Er wordt te veel gewerkt vanuit de methodes waarbij de verschillen in de bovenbouw tussen de kinderen steeds groter wordt. Door de inzet van de methodes voor alle vakken zijn we steeds meer gericht op de resultaten. Wij willen juist dat de ontwikkeling van de persoonlijkheid van het kind het uitgangspunt van het onderwijs is. Daarom is het juist noodzakelijk dat er weer de ruimte en tijd is om dit waar te maken. Door de inzet van ateliers in de vorm van lessen(series) ontstaat een mooie samenwerking tussen cultuur, ICT en W&T waarbij de meervoudige intelligenties van Gardner centraal staan. Zo leren de kinderen juist verder te kijken dan de standaard lessen. Ze leren hoe ze moeten onderzoeken, ontwerpen, maar ook hoe ze dingen moeten maken en presenteren. Ze leren hun talenten te gebruiken. Kinderen ontwikkelen zich op deze wijze niet alleen op het intelligente vlak maar ontdekken zo ook hun creatieve talenten waarbij ze aan de slag gaan met zelfstandigheid, leiderschap, samenwerking en planning. Met de ateliers en technieklessen kunnen kinderen kwaliteiten laten zien waar ze trots op zijn. Om dit te bereiken willen we de kwaliteiten binnen ons team bundelen. Daarom willen we brainstormsessies en ontwikkel(mid)dagen organiseren zodat we in staat zijn om volwaardige lesprogramma's te creëren en te noteren (website). Ideeën zijn welkom voor de standaardisering van de website zoals een format voor de lessenseries maar natuurlijk ook voor de invulling van de ateliers. Mijn naam is Mirjam de Jager, W&T-coördinator bij ons op school en initiatiefnemer van dit project.;None;None