iRT
;Aangenaam! Mijn naam is Max Sigmans, een 33 jarige Tilburger en werkzaam als docent bij De Rooi Pannen Vormgeving in Tilburg. Daar verzorg ik, samen met een twaalftal collega’s, de theoretische vakken. Deze bieden we waar mogelijk in projectvorm aan. Daarnaast ben ik zelf weer student aan de Master Leren en Innoveren van Fontys Eindhoven. Sinds 2010 wordt er binnen het (MBO)onderwijs veel gesproken over taal en rekenen; het zou slecht gesteld zijn met de taal- en rekenvaardigheid van onze leerlingen. Dit heeft geresulteerd in het invoeren van de referentiekaders taal en rekenen en een centraal ontwikkeld examen (COE). Zoals veel MBO-instellingen, hebben ook wij meegedaan aan de pilot examens voor rekenen. En ook zoals vele andere MBO’s, schrokken wij van de behaalde resultaten; ruim driekwart van de leerlingen behaalt een onvoldoende voor hun rekenexamen. Tijd voor een alternatieve, effectievere aanpak dus! (En betere examens, maar dat terzijde.) Onze afdeling wil het rekenonderwijs verder professionaliseren: Een didactisch interessante aanpak die rekening houdt met de verschillen in niveaus en leerstijlen. Toch hebben sommige leerlingen een behoorlijke achterstand in rekenen. En daar moet iRT voor ingezet worden. Met iRT wil ik de leerlingen die moeilijk mee kunnen draaien in de reguliere lessen ondersteunen met behulp van tablets, games en digitale leermiddelen. Niet alleen om hun rekenvaardigheid een boost te geven, ook hun zelfvertrouwen. Veel leerlingen hebben ‘rekentrauma’s’ opgelopen en hebben daardoor een fixed mindset over hun eigen rekenvaardigheid: ‘Ik kan dat nou eenmaal niet.’ Nou dat kun je wel! Ik geloof daarin, en jij moet daar ook in leren geloven! Door middel van leuke, gepersonaliseerde en digitale ondersteuning wil ik deze boodschap uitdragen aan deze leerlingen. Ik wil m.b.v. onderwijspioniers de hard- en software die hiervoor nodig is in kaart brengen en aanschaffen. Daarnaast wil ik iRT verder ontwikkelen tot een succesvolle leerinterventie, zodat ik deze aan collega’s over kan dragen en hen enthousiast kan maken over de mogelijkheden die ICT biedt in het onderwijs.;