Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Inzicht in je brein!

Laatst bijgewerkt op:

;Voor leerlingen in de bovenbouw havo/vwo wordt een training ontwikkeld waarbij zij vanuit de neuropsychologie inzicht krijgen welke positieve en negatieve factoren een rol spelen bij het reguleren van hun eigen leerproces. Hierbij staat het ‘leren leren’ centraal en de inzet van metacognitieve vaardigheden om zelfregulerend leren te bevorderen.;Het doel op korte termijn is dat leerlingen inzicht krijgen in hun eigen gedrag en hoe zij hun eigen gedrag en eventuele omgevingsfactoren zo kunnen beïnvloeden dat dit ten goede komt van hun leerproces.  Het doel op lange termijn is dat alle leerlingen in de mentorlessen stilstaan bij het reguleren van hun eigen leerproces en dat docenten expliciet oefeningen verwerken in hun lessen om het leerproces van leerlingen te stimuleren.  Het behalen van dit doel wordt gedaan door een training te ontwikkelen van 8 tot 10 lessen die tijdens mentoruren worden aangeboden aan leerlingen havo 4, vwo 4 en (vervolgtraining) vwo 5. Het streven is om iedere les één onderwerp centraal te stellen en dat de leerlingen tijdens de les actief zijn en ervaren hoe wij als mens geprogrammeerd zijn. Na het ervaren krijgen de leerlingen achtergrond informatie en oefeningen om inzicht te verkrijgen hoe dit bij hunzelf werkt. Vervolgens krijgen zij als opdracht mee om thuis of tijdens reguliere lessen dat specifieke onderdeel te gaan oefenen. Tijdens de volgende mentorles wordt gereflecteerd hoe de opdrachten zijn verlopen en wordt eventueel het doel bijgesteld. Op deze manier worden zelfregulatie en metacognitieve vaardigheden getraind.