Intuitieve Pedagogische Tact... hoe doe je dat?
Mijn naam is Renske van Wezel. Ik ben werkzaam als docent Engels op het vmbo, verliesbegeleider, systemisch begeleider en trainer Intuïtieve Pedagogische Tact. Ik ga het aankomende schooljaar (2016/2017) 9 collega's trainen in Intuïtieve Pedagogische Tact via systemische werkvormen. Door inzet van systemische training (B. Hellinger) en -werkvormen word de (intuitieve) pedagogische tact van leraren versterkt. In een trainingsgroep (fase 1) krijgen de deelnemers eerst scholing in het ontwikkelen van pedagogische tact, en vervolgens zullen er werkavonden (fase 2) plaatsvinden waarop de deelnemers in deelgroepen tools gaan ontwikkelen die praktisch inzetbaar zijn binnen het Citadel College. Daarbij is er een samenwerking met Gerbert Sipman die als docent, pedagoog en onderzoeker verbonden is aan de HAN. Het doel van dit initiatief is tweeledig. Door het onderzoekende karakter in fase 1 krijgen de 8 vmbo docenten de mogelijkheid om hun eigen pedagogische tact te onderzoeken en te doorgronden. Dit onderzoek is voorwerk om in fase 2 tools te creëren die in het werkveld ingezet kunnen worden bij bijvoorbeeld het voeren van mentorgesprekken, het begeleiden van leerlingen bij conflictsituaties, klassenmanagement, het neerzetten en draaien van de verliesgroep die het Citadel kent, loopbaanbegeleiding en oudergesprekken. Door samen te onderzoeken en te leren en te ontwikkelen in de learning community, leren we meer van elkaar en ons eigen handelen. Uiteindelijk profiteren daar niet alleen de 8 docenten van, maar ook het team, de leerlingen, de ouders en de directie. Wat zou jij willen leren over Intuïtieve Pedagogische Tact? Wat is jouw voorkennis over dit onderwerp? ;None;None