Introductie Modelleren: een beknopte lessenserie
;Mijn doel is om een voorbeeldreeks lessen computermodelleren te maken en beschikbaar te stellen voor alle BiNaSk-docenten en leerlingen in Nederland. In deze lessen leren de leerlingen de onderliggende basisconcepten en vaardigheden van het modelleren.;Doel is het ontwikkelen van een compacte en breed bruikbare Introductie Modelleren in de vorm van een leerlijn van ongeveer zes lessen, als concrete didactisch verantwoorde handreiking voor BiNaSk-docenten, waarmee die hun leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo de beginselen van het modelleren, zowel qua concepten als vaardigheden, kunnen leren. De lessen zullen o.a. bestaan uit korte video’s, een korte docentenhandleiding en de benodigde computer-activiteiten per vak. In navolging van de commissie Savelsberg (2008) kiezen we voor grafisch systeemdynamisch modelleren. Als modelleergereedschap gebruiken we Coach 7, omdat Coach beschikbaar is op vrijwel alle scholen in Nederland en in Coach modelleren gecombineerd kan worden met het doen van metingen. De aanpak is die van het ontwerponderzoek: een proces van ontwerpen, testen en verbeteren. Gezien mijn ervaring met modelleerdidactiek en bijbehorende lesactiviteiten, zal slechts een enkele testronde nodig zijn voordat het materiaal openbaar beschikbaar kan worden gesteld. In eerste instantie gaat het om lessen voor natuurkunde. Daarna zullen aanpassingen worden gemaakt om de lessen ook geschikt te maken voor biologie en scheikunde. Daarbij zal samen worden gewerkt met mijn collega’s op school en met docenten scheikunde en biologie die naast hun baan als docent ook bij CMA werken.