Innovatiekracht versterken startende leerkrachten
;Ik wil een netwerk opzetten voor startende leerkrachten waar ze in samenwerking binnen change labs hun eigen onderwijs gaan ontwerpen vanuit de van nature aanwezige frisse blik.;Ik wil de innovatieve kracht van de starter versterken door professionaliseringsinterventies te organiseren waarbij de starters een actief lerende rol vervullen waarbinnen de eigen context bepalend is voor de inhoud van de interventie ( Van Veen et al., 2010). Door invloed uit te kunnen oefenen op deze eigen context en meer zeggenschap hierover te hebben, wordt de positie van de (startende) leraar versterkt, neemt de kwaliteit van leraren toe en wordt het beroep aantrekkelijker (Kessels, 2012). Startende leerkrachten gaan vanuit een zelf geformuleerde ambitie in hun netwerk op zoek naar kennis en ervaringen (best practices) om hun onderwijs te verbeteren. Hieruit kunnen COL's (Communities Of Learning), de change labs, met specifieke thema’s ontstaan. De starters moeten worden gefaciliteerd in tijd; mooi zou zijn 1 x per maand vrij roosteren. Samen met een expertgroep (6 collega's van Lijn 83) wil ik de netwerkbijeenkomsten ontwerpen zodat de starter in het proces begeleid wordt en het idee breder in de organisatie wordt weggezet.