Innovatief rekenonderwijs binnen het MBO
;Pioniers Giel Hanraets en Leontien Kragten gaan op ROC Midden Nederland in Utrecht aan de slag met innovatief rekenonderwijs. Middels een sociale mobiele rekengame, contextuele rekenopdrachten uit de leefwereld van de jongeren en een YouTube-kanaal met aantrekkelijk video's in diverse beroepscontexten worden studenten gemotiveerd voor het rekenonderwijs. Bekijk hieronder het filmpje van deze Pioniers!
Interview met Leontien en Giel - december 2013 Wat heeft Onderwijs Pioniers je tot nu toe gebracht? Leontien: Ervaringen van anderen, inzicht over aanpakwijze, (beetje) leren omgaan met weerstand, besef dat er veel gebeurt in onderwijsland en dat er veel gedreven mensen zijn. Giel: Onderwijs Pioniers heeft mij tot nu innovatie-inspiratie gebracht. Ik merk dat ik af en toe behoefte heb om te sparren met collega-pioniers. Wat zijn problemen/obstakels die zij hebben hebben overwonnen, en hoe kan ik die kennis gebruiken bij ons eigen project. Welke ruimte ervaar je om aan je missie te werken en hoe gebruik je die?Leontien: Ik heb best veel ruimte om aan mijn missie te werken, maar ik realiseer me dat binnen ons project ik anderen zover moet zien te krijgen om mijn missie te volbrengen. Ik geef zelf geen les, ben geen rekendocent, maar ben er wel van overtuigd dat het onderwijs meer te bieden heeft dan alleen een lesboek en een klaslokaal, ook binnen rekenonderwijs. Ik breng niet alleen nieuwe technologie binnen, we wilden ook nog de technologie met docenten en studenten samen ontwikkelen en samen het beste implementatietraject te ontdekken. Dit vraagt eigenlijk wel heel veel van een docent. Enkele docenten kunnen deze vrijheid handelen maar voor de meesten is dit een brug te ver... Deze ervaring hebben we weer vertaald naar een nieuw traject voor aankomende periode. Hierin gaan we meer 'on the job' coachen en begeleiden. Giel: Ik ervaar de ruimte als groot. Onze school ziet het belang van innovatie gelukkig in, waardoor ook de directie ons goed faciliteert. Wie zijn je belangrijkste samenwerkingspartners binnen en buiten de school?Leontien: Binnen de school: participerende rekendocenten, afdelingsmanagers, directeuren. Buiten de school: QLVR (bedrijf in gaming & apps) en Freudenthal Instituut (expertisecentrum voor rekenen en wiskunde, UU). Hoe zet je die samenwerkingspartners in?Leontien: Door regelmatig overlegmomenten in te plannen in verschillende vormen (docentgebruikersgroep, projectgroep). Giel: Interne partners leveren docenten/projectleider(s). Externe partners leveren technische en vakinhoudelijke kennis. Hoe zien anderen jou als pionier?Leontien: Ik vermoed als mega enthousiaste kartrekker die een missie in het onderwijs wil volbrengen. Giel: Als druktemaker en kartrekker. Hoe sta jij er over een jaar voor als pionier?Leontien: Ik ben een hele grote ervaring rijker. Groot denken en toch klein beginnen. Het eerste lukt goed, het tweede is heel lastig. Ik zou in een vervolgtraject ook meer tijd besteden aan het voorwerk. Juist omdat we geen tools wilden maken waar een docent niet op zat te wachten, hebben we gekozen voor ontwikkelruimte met docenten. Geen gekke gedachte, maar dan hoort daar wel een bepaald profiel docent bij! Dat moet je scherp voor ogen hebben. Wat wil ik en wie heb ik daarvoor nodig? Over een jaar draait de MathBattle op meer dan de helft van de colleges, is een docenttrainer met mede rekendocenten aan de slag om het rekenonderwijs aantrekkelijker te maken. En is er een plek waar alle info voorhanden is, zodat een geïnteresseerde docent er zelf mee aan de slag kan. De SupportR wordt niet alleen voor rekenonderwijs gebruikt, maar gaat ingezet worden bij loopbaanbegeleiding en coaching. Rekendocenten snappen wat rekenen in de beroepscontext is en hebben leuke filmpjes binnen handbereik over het rekenen in hun beroep. Giel: Als innovator. Als iemand die door muren is gebroken, maar ook resultaat heeft geboekt. ;