Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Informatica challenges: een nieuw lesprogramma

Laatst bijgewerkt op:

;We maken een nieuw, breed beschikbaar lesprogramma voor het vak informatica. Dit programma wordt gevormd door zogenaamde 'challenges': uitdagende probleemstellingen waar leerlingen mee aan de slag gaan en die resulteren in een procesproduct en een resultaatproduct. Het doel: zorgen dat informaticaleerlingen échte 'problem solvers' worden.;Informatica is bij ons op school een nieuw keuzevak. We willen het invoeren op basis van het nieuwe (concept) eindexamenprogramma. Het vak op een traditionele manier aanbieden met boekjes, hoofdstukjes en oefeningen past niet bij het karakter van het vak. Bij informatica draait het om analytisch (algoritmisch) leren denken en oplossingen kunnen zoeken bij allerlei verschillende IT-gerelateerde problemen. Daar moeten we het vak optimaal op inrichten. We bouwen het vak op met verschillende 'challenges'. Deze challenges doen allemaal een beroep op de creativiteit, probleemoplossend denken, kritisch denken, communiceren en samenwerken: kortom 21e eeuwse vaardigheden to the max, die buitengewoon belangrijk zijn voor het vak. Tijdens de challenge leert de leerling nieuwe vakspecifieke kennis en vaardigheden. Een voorbeeld van zo'n challenge kan zijn: 'bouw met de beschikbare hulpmiddelen een robot en programmeer hem zo dat hij over een parcours van zwarte lijnen kan rijden'. Maar ook: 'ontwerp een gebruiksvriendelijke interface voor een social app van Park 21 (een nieuw park tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep)'. Komend schooljaar ontwikkelen we gaandeweg de eerste challenges. Dit doen we op school, maar ook met behulp van externe opdrachtgevers en bedrijven. We zoeken ook samenwerking met de vakdidactici van bijvoorbeeld TU Delft.