Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Implementatie van Arduino binnen het vak natuurkun

Laatst bijgewerkt op:

;Doel is om een verschillende modules te ontwikkelen voor zowel het VMBO, HAVO als het VWO. Deze modules willen we vervolgens implementeren in VMBO TL 3, HAVO 4 en VWO 4 of 5.;Doel is om de leerlingen binnen de context van Arduino zowel kennis als vaardigheden voornamelijk op het gebied van praktische vaardigheden (Domein A) en elektriciteit, maar als practicum ook toe te passen bij de onderwerpen warmte, optica, trilingen, onderzoeken & ontwerpen) te laten opdoen die past binnen het examenprogramma van het vak Natuurkunde. De 21-eeuwse vaardigheden Computational thinking, ICT-vaardigheden, Probleemoplossen en creatief denken zullen zeker worden versterkt.  Door het gebruik van Arduino leren leerlingen bovendien apparaten in zijn/haar omgeving te begrijpen.  Er wordt lesmateriaal ontwikkeld waar leerlingen kennismaken met de verschillende mogelijkheden van Arduino. Er wordt daarin een duidelijke link gelegd met het vak Natuurkunde. Vervolgens wordt de leerlingen gevraagd in tweetallen/groepen een eigen ontwerp te maken waarin gebruik wordt gemaakt van Arduino en de bijbehorende sensoren en actuatoren. Verder kunnen bij practica voor andere onderwerpen Arduino-based opstellingen gebruikt worden als meetapparaten.