Ikea in het praktijkonderwijs
Billy, Pax, Besta, Hemnes, wie heeft er niet de kasten van Ikea in elkaar gezet? Wie kent niet de gehaktballetjes met cranberrysaus? Met die succesformule in het achterhoofd vraag ik je aandacht voor mijn project in het praktijkonderwijs. Na 13 basisonderwijs in Amsterdam werk ik nu in het praktijkonderwijs als docent techniek. Als Montessoriaan en meubelmaker ben ik ervan overtuigd dat het huidige techniekonderwijs anders kan en anders moet. Voor het praktijkonderwijs bestaan niet of nauwelijks techniekmethodes. Ad hoc wordt per leerling de volgende handeling, de werking van het materiaal en het gereedschap uitgelegd. De leerlijn is onvolledig. Sommige dingen werken al wel. Mijn credo is dus ook: “Wat goed is, beter maken; verbeteren, aanpassen en uitbreiden waar dat kan.” Van elk werkstuk komt er een digitale beschrijving, met 3D-tekeningen en begeleidende video’s als een mix van Ikea, Lego en Allerhande. De docent houdt tijd over en de leerlingen kunnen sneller door. Tegelijkertijd spijkeren we de theorie bij. Met een uitgedachte opbouw van klas 1 tot klas 5 wordt de basiskennis en worden alle basisvaardigheden aangeleerd. In de samenwerking met andere LOF-docenten wil ik hulp bij het omzetten van mijn papieren initiatieven naar een digitale werkomgeving. En ik wil weten of de stip aan de horizon de juiste focus is en of de uitwerking van de werkstukken goed zijn. Zoals het bij Ikea werkt, zo wil ik ook dat het voor mijn leerlingen gaat werken. ;None;None