Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

‘If at first you don’t succeed, you’re normal!’

Laatst bijgewerkt op:

We zijn begonnen. De eerste twee maanden van het initiatief zitten er alweer op en de eerste cyclus met betrekking tot onderzoekend leren is doorlopen. De tweede is net gestart. Na een duidelijk en helder antwoord op de vraag WHY, heb ik nagedacht over het HOW:

  • Hoe gaan we zit grote doel opsplitsen in duidelijke, heldere, haalbare tussendoelen?
  • Hoe zet ik alles op papier?
  • Hoe ga ik dat coördineren?
  • En niet onbelangrijk... Hoe gaan we het probleem dat ontstaan is door het lerarentekort ondervangen? (want het originele plan kan niet meer. HELP!)

Na de eerste cyclus hebben alle leerkracht mij (en de werkgroep) voorzien van feedback. Een heleboel feedback. Er ging een heleboel mis en de vraag ging rond of we dit wel moesten willen… HELP! Kortom een ontwikkeldip! Wat nu....? Samen met het MT hebben we nagedacht over hoe we uit deze dip konden komen. Een stip op de horizon was er, de weg daar naartoe nog niet… Opsplitsen die stip en de weg vrijmaken om bij het einddoel te komen. Het opsplitsen van het doel was niet zo moeilijk. Het concreet, helder maken van die doelen ook niet. Het lastige zat hem in het volgende: Wanneer hebben we het gehaald? Vooral qua tijd. Wanneer we tevreden zijn staat beschreven in het plan. Door goed naar het einddoel en de verdeling van periodes in het jaar te kijken is het gelukt deze op te splitsen en heldere tussendoelen te formuleren. Zelf ben ik nogal van de schema’s het geeft me in een oogopslag een duidelijk overzicht van wat dan ook. Zo ook bij dit plan. De vragen die beschreven staan in het canvas heb ik in mijn achterhoofd gebruikt bij het invullen van ‘Het grote plan’. Iedere week krijgen alle leerkrachten een soort handleiding voor de week daarna. In deze handleidingen staat beschreven hoe de stappen van onderzoekend leren eruit zien, wat er van de leerlingen verwacht wordt en welk leerkrachtgedrag helpt om de onderzoekende houding van de leerlingen te stimuleren. Ook zijn er voorbeelden van begeleidingsvragen beschreven om leerkrachten op weg te helpen in het begeleiden van deze activiteit. Om goed zicht te houden op alle clusters en klassen heb ik een werkgroep (bestaande uit 4 clustercoördinatoren, later CC-ers) in het leven geroepen. Zij zijn binnen de 4 clusters van de school het eerste aanspreekpunt voor collega’s. Ook houden zij wekelijks een vinger aan de pols in de verschillende groepen van hun cluster. Zoals hierboven beschreven speelt het lerarentekort een grote rol in mijn plan. Ik heb de boel omgegooid en verbouwd tot een aanpak waarbij ik niet wekelijks maar maandelijks met de CC-ers aan de slag ga en niet per cluster, maar met iedereen tegelijk. Dat was even wennen. Vooral voor de betrokken collega’s, want het is niet niets wat ik aan ze vraag: iedere maand een woensdagmiddag en -avond samen aan de slag voor onderzoekend leren. Gelukkig hebben ze (uiteindelijk) allemaal ingestemd met het plan en hebben we een vliegende start gemaakt. Achter de schermen gebeurt er ondertussen een heleboel. De feedback vanuit de eerste cyclus voor onderzoekend leren is bestudeerd en we hebben voor zover mogelijk alles aangepast en meegenomen. Er is nu o.a. een vragenmachientje gericht op de onderbouw (met picto’s), er zijn nieuwe voorbeeldvragen om te oefenen, er is een fysiek vragenmachientje voor de onderbouw, er is meer achtergrondinformatie over onderzoekend leren gedeeld, etc…. We hebben er zelfs een groot gedeelte van de studiedag aan besteed. Tijdens de studiedag hebben we aandacht besteed aan het plan, de cyclus, verandervoorkeuren binnen het team (om goed en gericht te kunnen coachen) opbouw van het volgende thema en de nieuw ontwikkelde dingen. Een veranderproces als dit duurt 2-3 jaar. Ambitieus als we zijn wilden we natuurlijk het liefste dat dit meteen zou lukken. Wat centraal stond was de boodschap: ‘If at first you don’t succeed, you’re normal!’ Na deze interessante studiedag zat iedereen weer helemaal in de flow. Wat ik nu zie als ik door de school loop is een enthousiast en bevlogen team. In mijn volgende blog vertel ik u meer over het delen van good practices en het verloop van het leerproces van de school/het team en mijzelf.;None;None