Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Idee en LOF, een spannend stel…

Laatst bijgewerkt op:

Met de LOF-tips van LOF wordt het uitvoeren van je onderwijsidee zeker spannend! Het zijn een reeks van adrenaline verhogende activiteiten, die je overigens ‘gewoon’ gaat doen! Ik ga spanningen beschrijven aan de hand van onderstaande tips en houd daarbij mijn onderwijsidee ‘Werken In Groepen’ (WIG) tegen het licht. Dit n.a.v de opdracht voor ons 2e LOF-lab op donderdag 12 januari ’17 a.s.

  • Groot denken, maar klein beginnen;
  • Vernieuwing ontstaat door actie plus reflectie;
  • Durf te delen, te vragen en te betrekken;
  • Leer van elkaar door je handelingen en uitdagingen zichtbaar te maken;
  • Kijk door een ‘innovatiebril’ i.p.v. een ‘projectbril’;
  • Duurzaamheid ontstaat doordat anderen eigenaar worden;
  • Alle kennis is vindbaar;
  • Kijk waarderend en versterk wat goed gaat.

Groot denken maar klein beginnen. Ik ben klein begonnen. Ik heb ideeën uitgedacht en beschreven, situaties uitgeprobeerd in mijn groep. Dit later gedeeld met mijn duo-collega. Andere collega’s zagen hoe groep 3 veranderde en raakten enthousiast en moedigden mij aan zo door te gaan. Dat vond ik spannend en tegelijk een enorme stimulans! Op een goed moment heb ik mijn leidinggevende en de IB-er op de hoogte gebracht en ze in de klas laten kijken. Ze waren enthousiast, maar ook kritisch. Ik heb vervolgens bedacht er een LOF-aanvraag van te maken om groot te kunnen denken. Daarvoor moest ik om toestemming vragen bij de locatie-directeur en de algemeen-directeur. Best spannend allemaal! Groot denken bestaat in mijn geval uit de mogelijkheid dat alle VvGO-scholen het ‘Werken In Groepen’ gaan uitproberen of zelfs gaan toepassen en beschrijven in hun curriculum! Vernieuwing ontstaat door actie plus reflectie. Vervolgens is er actie ondernomen toen mijn aanvraag gehonoreerd werd. Onderwijsbegeleiders zijn benaderd en ‘solliciteerden’ naar het begeleiden van mijn project. Ik stond ineens aan de andere kant. Ik informeerde steeds mijn collega’s over de gang van zaken en liet ze meedenken. Heel belangrijk want iedereen moet eigenaar worden van het project. Ik heb een LOF-coach benaderd om mijn plan kritisch te bekijken, zijn tips meegenomen en verbeterpunten aangebracht. Durf te delen, te vragen en te betrekken. Hier moet je echt in groeien. Doordat de aanvraag goed is gekeurd krijg je een enorm gevoel van waardering. Ook collega’s en leidinggevenden stonden achter mij. Dat geeft moed! Ik nodigde collega’s uit om in de klas te komen kijken hoe WIG werkt. Ik kreeg positieve reacties. Ik voegde mij bij de FB groep van het LOF en plaatste berichten, zette mijn idee op mijn FB pagina, begon bij het Leraren Ontwikkel Fonds als auteur van het (voor het eerst) schrijven van blogs en twitterde een en ander, relaterend aan WIG. Ik betrok mijn collega’s van groep 3 van onze zusterscholen bij mijn project door ze een uitnodiging te sturen voor een klassenvisitatie met aansluitend een informatieve vergadering annex vragen-uurtje. In dit alles betrok ik leidinggevenden en de algemeen directeur. (In)spannend allemaal! Leer van elkaar door je handelingen en uitdagingen zichtbaar te maken. Ondertussen hebben we 2 werkvergaderingen achter de rug waarin we veel leerden van en met elkaar. Zie mijn blogs; http://t.co/C75Tpy4qG5 Ik besprak met een aarzelende collega hoe ook zij WIG kan inzetten in haar lesrooster en liet zien hoe je de thema’s van WIG kan documenteren. De kleuterjuffen namen dat direct over.

Kijk door een ‘innovatiebril’ i.p.v. een ‘projectbril’. WIG is bedacht vanuit het principe dat de invulling voortdurend aangepast kan worden. Nieuwsgierig blijven als leerkracht naar de nieuwste ontwikkelingen in het onderwijs, deze uitproberen in de groep tijdens WIG en wanneer het schikt, toepassen. Spelend leren en ontdekken, plaats maken voor hoogbegaafden en ontwikkelings- en evaringsgericht onderwijs, samen met de 21e eeuws century skills, is wat we nu in het onderwijs nodig hebben. Dat lukt niet wanneer je alleen maar met methodes bezig bent. WIG biedt een mogelijkheid hier mee te beginnen! Duurzaamheid ontstaat doordat anderen eigenaar worden. De ultieme wens van elke onderwijsvernieuwing is dat andere leerkrachten ermee aan de slag gaan en mede-eigenaar worden. De leerkracht zal het zelf moeten willen toepassen in zijn groep. Hij zal zelf de noodzaak en meerwaarde ervan moeten inzien en op een manier wat bij hem past beginnen met innoveren en vernieuwen. Ga d’r maar aan staan, als dat niet spannend is! Wanneer vormen van WIG een dagelijks terugkomend fenomeen worden, zal ons onderwijs een boost krijgen! En die vormen ontdekken de leerkrachten zelf. Niets moet, alles mag. Ga maar proberen en zelf uitvinden. Nog lasting voor je? Ook goed. Altijd geduld hebben! Jou idee zit al heel lang in je brein. Anderen horen of zien het voor 't eerst. Er kan altijd bij anderen gekeken worden hoe het werkt. Te vaak is aan leerkrachten iets opgelegd. Dat werkt niet. Alle kennis is vindbaar. Absoluut, en dat geldt zeker wanneer je met WIG aan de slag gaat. Alles staat in je eigen grote bibliotheek genaamd internet! Heerlijk! Je hoeft niet eens creatief te zijn. Creatief denken kan iedereen leren met zoveel informatie. FB-groepen, onderwijssites, blogs, pinterest, kant en klare lesvoorbeelden, onderzoekjes en proefjes voor leerlingen, studies, cursussen, boekrecenties, enz.. wat wil je nog meer aangereikt krijgen? Kijk waarderend en versterk wat goed gaat. Je hebt een idee waar je helemaal gepassioneerd over bent. Je laat collega’s meekijken en vervolgens raken sommigen dol enthousiast en passen het toe in hun eigen groep. Hoe mooi is dat! Wanneer ze vervolgens op hun manier aan de slag gaan is dat alleen maar winst en een begin van eigenaarschap. Durf voortdurend te veranderen als leerkracht. Kies het beste voor de leerlingen. Pas aan en vernieuw. Als dat niet spannend is! ;None;None