ICT versus IT
De afgelopen weken kwam het verschil tussen ICT en IT weer op de voorgrond bij informatica. Als je googelt op deze afkortingen kom je interessante dingen tegen, maar ook uitspraken waar ik grote vraagtekens bij zet. "IT is de paraplu waar ICT onder valt." (Bron) Toen ik dit las, was ik even stil... Daarna dacht ik: Nee! Nu we met diverse opdrachten druk zijn om verbinding te leggen tussen het onderwijs en de leefwereld van onze leerlingen, ontdekken we steeds weer hoe belangrijk communicatie is. En we ontdekken ook hoe moeilijk veel pubers van 14 - 17 jaar het vinden om inhoudelijk te 'communiceren'. Die C van ICT is dus een leerdoel op zich. Aan het begin van klas 4 leg ik de afkorting ICT uit aan de leerlingen die informatica gekozen hebben en dan benadruk ik het belang van de middelste letter ook. Meestal verwijs ik dan naar IT-projecten van de overheid. "Waarom lopen IT-projecten van de overheid zo uit de hand...?" En dan een beetje kort door de bocht: "Omdat goede communicatie ontbreekt." De leerlingen van havo 5 en vwo 6 zijn begonnen aan hun eindproject informatica: informatica is een volwaardig examenvak, maar zonder een centraal schriftelijk examen. Het eindproject is een soort meesterproef: een praktische opdracht die stevig meetelt en waarin de leerling laat zien wat hij of zij kan. De eindprojecten plaats ik dit jaar natuurlijk onder de paraplu van mijn LOF-project: elk idee moet een concrete link hebben met een externe partner. Nu de meeste projectvoorstellen zijn ingeleverd, ben ik best een beetje trots op mijn leerlingen: ze maken serieus werk van de externe component van hun project. Diverse bedrijven krijgen de komende maanden een nieuwe website, gebouwd door één van mijn leerlingen. Ook gaan basisschoolgroepen aan de slag met games die mijn leerlingen ontwerpen en schrijft één groepje een lessenserie over een computergerelateerd onderwerp voor vmbo 3. Ik kijk vol spanning uit naar de afronding van de projecten begin april. Dan wil ik een uitgebreide evaluatie ontvangen van hun leerproces, zowel wat algemene vaardigheden als vakvaardigheden betreft - nog een vorm van communicatie... Zo proberen we met elkaar het vak informatica via dit LOF-project wat menselijker te maken.;None;None