Horizontale ontwikkeling op maat!
;Ik ben Floris Visser, 33 jaar, Godsdienst Leraar op Greijdanus Meppel. Mijn middelbare schooltijd heb ik in Zuid-Afrika doorgebracht. Ik heb als leerling dus een heel ander onderwijsmodel gezien dan hier in Nederland. In Zuid-Afrika zaten alle niveaus door elkaar heen in de klas. Daar is van alles over te zeggen, voor en tegen. Zo ook van het model hier in Nederland. Met Horizontale ontwikkeling op maat kunnen we de beide systemen verbinden en de sterke kanten uit beide systemen versterken. Leerlingen kunnen elkaar helpen waar nodig. Voor beide leerlingen is dat een winsituatie. Leerlingen worden verantwoordelijk voor hun eigen leerproces en leraren gaan veel meer als coach aan het werk. De instructie is kort, bondig en to the point, dat voorkomt dat er leerlingen zijn die de hele les uit het raam staren. Door de instructie vanuit de leerdoelen plaats te laten vinden moeten docenten nadenken over wat ze wel en niet vertellen en zijn dus bondiger en to the point. Ik wil dat de leerlijn van klas 2 in leerdoelen op papier wordt gezet, zodat een leerling ziet aan welke doelen er gewerkt moet worden en daar op zijn/haar eigen tempo aan kan werken. De leerdoelen worden ook gekoppeld aan de vaardighedenlijn die ontwikkeld is. De ontwikkeling van de vaardigheden wordt bijgehouden in een digitaal systeem en leerlingen hebben dus ook zicht op hun eigen ontwikkeling. Docenten in klas 2 hebben 40 klokuur in hun Normjaartaak gekregen om deze ontwikkeling vorm te geven. Er wordt dus van hen verwacht dat zij in dit schooljaar de leerlijn op papier gaan zetten, dmv leerdoelen.;
Doel:
Maatwerk bieden aan leerlingen door verbreding, verdieping en uitdaging. Zo willen we het beste bij de leerlingen
naar boven halen en de talenten van de leerlingen optimaal gebruiken. De onderwijstijd van deze leerlingen
gebruiken we ook zo optimaal mogelijk, door ze per vak op hun eigen niveau uit te dagen.
Werkwijze:
- Horizontaal roosteren van de vakken in het tweede leerjaar
- Digitale methodes, waardoor ook methodisch opstromen mogelijk is
- Ongeveer 135 leerlingen
- 5 vakdocenten en een onderwijsassistent
- lessen: voor een deel van de tijd gegeven in een instructielokaal + voor een deel van de tijd verwerking op
leerwerkplein
Bijv.
Wiskunde: 5 wiskundedocenten, voor elk niveau 1 (BB, KB, TL, HAVO, VWO). Als een leerling in de tl-stroom zit, maar
wiskunde op havoniveau aan kan, volgt deze de instructies bij de havodocent, werkt uit een havomethode en
maakt voor wiskunde havotoetsen. De leerling kan óf versneld óf op een hoger niveau examen doen voor het
specifieke vak.